شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#بغداد

جشنواره ای که خشم اهالی بابل عراق را برانگیخت

جشنواره ای که خشم اهالی بابل عراق را برانگیخت

برگزاری جشنواره موسوم به فرهنگی – تفریحی که در شهر تاریخی «بابل» در جنوب بغداد بعد از سال ها توقف دوباره از سر گرفته شده، باعث اعتراض اهالی این استان شده است.

به گزارش مشرق، در طول روزهای گذشته اهالی حله مرکز استان بابل به علاوه شهرهای مقدس کربلا و نجف اشرف با برپایی تظاهرات و نوشتن نامه های اعتراضی، خواهان لغو بخش برنامه های مبتذل در این جشنواره شده اند.

جنشواره فرهنگی بابل در دوره رژیم بعث حاکم بر عراق در دهه های ۸۰ و ۹۰ قرن گذشته متداول بود و با برنامه های مبتذل، رقص، جشنواره مد و لباس و دعوت از خوانندگان مطرب عربی همراه بوده و اهالی بابل معتقدند که برگزارکنندگان مجدد جشنواره به دنبال از سرگیری این برنامه های ابتذال تحت عنوان انحرافی فرهنگ هستند.

اهالی بابل با توجه به همجواری استان با دو استان مقدس کربلا و نجف و وجود بیشترین مراقد و زیارتگاه های عراق در بابل، برگزاری چنین جشنواره ای را خدشه دار کردن روح معنوی این استان و استان های همجوار آن دانسته اند به ویژه اینکه بابل به استان امام حسن مجتبی (ع) در عراق معروف است.

اهالی و سران عشایر حله با راه اندازی تظاهراتی به شدت با اینگونه جشنواره های ابتذال به نام فرهنگ مخالفت کرده اند.

در برخی از پلاکاردهای معترضین آمده است که «اهالی شریف حله با استفاده از تمامی وسایل قانونی موجود با این ابتذال سازماندهی شده علیه هویت اسلامی و فرهنگی خود مقابله می کنند.»

امام جمعه نجف نیز در توئیتی، برگزاری جشنواره بابل تحت عنوان فرهنگ را محکوم کرد.

«سید صدر الدین قبانچی» گفته است که دولت مرکزی و مسئولان محلی استان بابل در قبال تبعات برگزاری این جشنواره مبتذل، مسوول هستند.

وی افزوده که از خداوند طلب آمرزش داریم و برگزاری این چنین جشنواره ابتذال و غناء را محکوم می کنیم؛ رویدادی که در بغداد برگزار شد و قرار است در بابل نیز برگزار شود.

در عین حال برگزار کنندگان جشنواره تاکید کرده اند که برنامه ها از قبل تدارک دیده شده و هیات های عربی و خارجی وارد عراق شده اند و امکان لغو این برنامه ها در وقت حاضر وجود ندارد.

«احمد الربیعی» مسوول برگزاری جشنواره در این راستا گفته است که با وجود تهدیدهایی که از طرف ها اقشار اجتماعی و طلاب علوم دینی مبنی بر بستن راه های منتهی به جشنواره مطرح شده، امکان ممانعت در برگزاری جشنواره وجود ندارد.

برخی از منابع خبری عراقی نیز گفته اند که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق شخصا روند برگزاری جشنواره را دنبال می کند و دستور لازم برای حفاظت کامل از جشنواره و میهمانان خارجی و عربی حاضر را داده است.

جشنواره فرهنگی در شهر تاریخی بابل در حومه حله از سال ۱۹۸۷ آغاز شده و در ۲۰۰۳ تاکنون به دلیل تحولات عراق، متوقف شد، اما به تازگی از سرگرفته شده است.

برنامه های جشنواره بابل قرار است از امشب (پنجشنبه) به مدت پنج شب ادامه پیدا کند.

این جشنواره شاهد بخش های تئاتر، نمایش های فولکلور، رقص، آواز و جشنواره مد و لباس است.

علاوه بر شخصیت های هنری از کشورهای عربی، افرادی از کشورهای خارجی از جمله روسیه، هند و اسپانیا نیز به جشنواره دعوت شده اند.

منبع: ایرنا