شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فرهنگ

آرامش دوستدار، متفکر ایرانی منتقد فرهنگ دینی درگذشت

نگاهی کوتاه به زندگی فکری و شخصی دوستدار

آرامش دوستدار، متفکر ایرانی منتقد فرهنگ دینی درگذشت

▪️آرامش دوستدار، نویسنده‌ و متفکر معاصر در آلمان درگذشت. چهار کتاب به‌زبان فارسی از او برجا مانده: «ملاحظات فلسفی در دین و علم»، «درخشش‌های تیره»، « زبان و شبه‌زبان فرهنگ و شبه‌فرهنگ»، «خویشاوندی پنهان»، و «امتناع تفکر در فرهنگ دینی».

▫️دوستدار در اغلب آثارش این نظریه جنجالی را پی گرفت که چون فرهنگ ایرانیان پس‌از اسلام به دین‌خویی دچار شده، این فرهنگ از هرگونه تفکر و پرسش‌گری و خلاقیت بازمانده- او می‌گفت تنها خیام، رازی، فردوسی و ابن مقفع(روزبه) از این فرهنگ سرپیچیده‌اند و به پرسش‌‌گری و تفکر پرداخته‌اند- ایده او خصوصا در دهه ۸۰ هواداران بسیاری داشت اما در مقابل منتقدانی جدی از میان روشنفکران و متفکران دیگر داشت.

▫️از مهم‌ترین انتقادها به ایده‌های دوستدار، مجموعه مقاله‌هایی است از محمدرضا نیکفر با عنوان ایدئولوژی ایرانی که نخستین‌بار آن‌ها رادیو زمانه منتشر کرده.

▪️دوستدار، بردارزاده احسان‌الله دوستدار، نفر دوم نهضت جنگل و لیدر جناح رادیکال و چپ‌گرای این نهضت، است و در یک خانواده بهایی زاده شد اما تاکید داشت که دین و آیینی ندارد.

▫️او که در دهه ۴۰ در آلمان فلسفه، روان‌شناسی و دین‌شناسی تطبیقی خوانده بود، در دهه ۵۰ در دانشگاه تهران فلسفه درس می‌داد اما با انقلاب فرهنگی در دهه ۶۰ از دانشگاه اخراج شد و به آلمان رفت.

منبع: عصر ایران