شهرخبر

مجید رضائیان، پژوهشگرِ ژورنالیسم، معتقد است صداوسیما فقط این‌بار به عنصر ارزش رویداد توجه کرده که اقدامی مفید و موثر است و اگر این روند ادامه پیدا کند، می‌تواند اعتماد مخاطب را جلب کند.

به گزارش هنر ام‌روز، پس از هک شدن جایگاه‌های سوخت و اخلال در ارائه بنزین، صدا و سیما پس از مدت‌ها سراغ پوشش هم‌زمان این رویداد رفت تا اطلاعات را به صورت فوری و کامل در اختیار مخاطبان قرار دهد؛ حرکتی که از نظر افراد زیادی، متفاوت‌تر از همیشه بود و نشان می‌داد صداوسیما گام مثبتی را در این زمینه برداشته است.

مجید رضائیان، استاد دانشگاه و پژوهشگرِ ژورنالیسم، درباره پوشش خبری صداوسیما در این زمینه گفت: «در پوشش خبری رویدادها، اصلی به نام timming وجود دارد؛ یعنی زمانی که یک رویداد رخ می‌دهد، خبر، مرحله به مرحله اطلاع‌رسانی می‌شود. بنابراین در این نوع پوشش خبری که به آن emergency news یا همان خبرهای به هنگام گفته می‌شود، سرعت بسیار مهم است. در این نوع از خبر ما نمی‌توانیم صبر کنیم تا تمام عناصر خبر کامل شد، بلکه باید مرحله به مرحله خبر را اطلاع‌رسانی کنیم تا در نهایت خبر تکمیل شود. این قاعده حرفه‌ای خبر است.»

او ادامه داد: «در این موارد، نگاه سیاسی نمی‌تواند دخیل باشد، بلکه خود رویداد تعیین‌کننده است. اگر در کار روزنامه‌نگاری، یک مثلث تصور کنیم، با «سه ضلع» رو به رو می‌شویم. یکی از اضلاع آن مثلث، «ارزش رویداد»، ضلع دیگر «نیاز مخاطب» و ضلع سوم هم «سیاست رسانه» است. در ایران، معمولا دو ضلع ارزش رویداد و نیاز مخاطب، کم‌تر دیده می‌شود، آن عملکردی که درباره وضعیت پمپ بنزین‌ها از سازمان صداوسیما دیدیم، حاکی از این بود که ارزش رویداد، در پوشش خبری این سازمان یک جایگاهی پیدا کرده و این اتفاقی حرفه‌ای و مثبت است. هرچه قدر بیش‌تر به ارزش رویداد توجه شود، مخاطب احساس می‌کند که برخورد مناسب‌تری با او شده و به نیازش رسیدگی شده است.»

این پژوهشگر ژورنالیسم، درباره یکی از نیازهای اصلی مخاطب برای آگاهی از اخبار گفت: «نیاز مخاطب این است که در پوشش خبری، اطلاع‌رسانی دقیقی انجام شود و زمانی که این اقدام انجام می‌شود، مخاطب هم راضی است. تنها نکته‌ای که دوستان در صداوسیما باید به آن توجه کنند، این است که به (timming) دقت کنند و اخبار را مرحله به مرحله تکمیل کنند. ممکن است یک رویداد، ۱۰ خبر داشته باشد، یا یک رویداد مانند حادثه ۱۱ سپتامبر در همان ساعات اول، دو هزار خبر داشته باشد. بنابراین باید به تناسب آن رویداد، خبرها و روایت‌ها مرحله به مرحله ارائه شود.»

رضائیان درپایان گفت: «ارزش رویداد به عنوان یک ضلع از مثلث، در روزنامه‌نگاری برای صداوسیما به جایگاه واقعی خودش رسیده و امیدواریم که این موضوع ادامه داشته باشد. داوری من این است که صداوسیما در این اتفاق به ارزش رویداد توجه کرده در حالی که تا کنون کم‌تر به این مورد توجه شده است. توجه به ارزش رویداد را نمی‌توان نادیده گرفت چون بسیار مهم است و به مرور زمان باعث جلب مخاطب خواهد شد.»