خوانندگی مانند بازیگری یک حرفه پر طرفدار است و افراد زیادی با سودای خواننده شدن مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار می‌گیرند و به علاقه‌مندان وعده‌هایی چون آموزش و انتشار آلبوم داده می‌شود اما بسیار دیده شده که چنین امری به وقوع نمی‌پیوندد.

خشایار اعتمادی، خواننده موسیقی پاپ کلاسیک، در گفت‌وگو با خبرنگار  فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا راه‌های ورود نسل جوان به عرصه خوانندگی را مورد بررسی قرار داد و نظر خود را در این باره که علاقه‌مندان باید چه مسیری را برای رسیدن به آرزوی خود که همان خوانندگی است طی کنند؟ اظهار کرد: در سوال، خودتان پاسخ را مطرح کردید درواقع چنین مسئله ای باعث کم فروغی هنرمندان نوظهور که قابلیت توفیق و موفقیت را دارند می شود.

 وی اظهار داشت: در واقع باید گفت که اقبال و طرفداری خواننده ها بسیار بیشتر از بازیگران است و این مسئله در تمام دنیا مشهود است به این دلیل که صدا، تفکر و خوانش به هیچ عنوان پایانی ندارد ولی بازیگری مبنا بر سن و سال جلو می رود و در یک مقطعی از زمان کار برای آن ها پایان می یابد.

این خواننده  ادامه داد: حرفه موسیقی مختص به زمان خاصی نیست و تا زمانی که یک هنرمند پا به میانسالی و پیری بگذارد می تواند آثار و ترک های شاد ، با موضوعات خاص را روانه بازار موسیقی کند اما چنین مسئله ای در خصوص بازیگر تا حدودی صدق نمی کند و قدرت آن ها کوتاه است و روزی تمام می شود.

خواننده آهنگ «دیگه محاله» افزود: اگر در کشور شاهد این هستیم که عمر کاری خواننده ها کم شده تنها به این خاطر است که متاسفانه یک سیاست کلی در جریان است و شاید یک قسمت آن کلانی است که اجازه نمی دهند خواننده ها تا جایی که قابلیتش را دارند در این مسیر ادامه دهند. درحقیقت علت آن را هم نمی دانم اما می توان گفت که به دلیل علت های امنیتی باشد و زیاد شاخص نباشد.

اعتمادی در این خصوص که چرا علاقه مندان به حرفه موسیقی مورد سوءاستفاده از سوی افراد سودجو قرار می گیرند و با توجه به اینکه وعده هایی چون انتشار آلبوم به آن ها داده شده است در نهایت به آن چیزی که مد نظر دارند نمی رسند اظهار کرد: من با شما کاملا موافق هستم. برخی از افراد به دنبال سودجویی هستند و طی مدتی خواننده ای که صدای خوبی دارد را آنقدر پر کار می کنند و بعد به دنبال آن جریاناتی را برای او ایجاد و خیلی راحت زمینه ساز خروج شان از موسیقی می شوند. این افراد فقط به دنبال پول سازی هستند و آینده خواننده نوظهور برای آن ها اهمیتی ندارد.

او ادامه داد: کسی که تهیه کننده عرصه فرهنگ و هنر در هر زمینه ای می شود باید یک نگاه و چشم اندازی به فرهنگ جامعه اش داشته باشد و تاثیرگذاری خاصی نیز داشته باشد و نه فقط صرفا از طریق خواننده کنسرت بگذارد و از آن پول در بیاورد تا بعد خیلی راحت او را کنار بگذارد و آن خواننده را نیز افسرده کند. وقتی یک تهیه کننده موسیقی به خودش اجازه می دهد ستاره اش که از او امرار معاش می کند را تحقیر کند هیچوقت نمی توان شاهد این بود که یک تعریف شایسته و بایسته از ستاره های موسیقی در این آسمان هنر وجود داشته باشد.

صاحب آلبوم «لیلا» در این خصوص که آیا می توان نام خواننده روی افراد نوظهور که به حوزه موسیقی روی می آورند گذاشت گفت: قطع به یقین خوانندگی فقط صدای خوب داشتن نیست! خوانندگی به انتخاب و جایگاه اجتماعی بر می گردد و در هر حوزه ای این انتخاب های ما هستند که همه چیز را تعریف می کنند، از نوع پوشش گرفته تا نوع گویش، کوشش و حتی جوشش. درحقیقت چنین چیزی باعث می شود  که ما افتخار می کنیم چگونه حرف بزنیم، چگونه بپوشیم، چگونه حضور پیدا کنیم و چگونه بیاندیشیم  و این انتخاب است که چه شعری را برگزینیم و چه محتوایی حتی در قالب کارهای شاد را انتخاب کنیم.

خواننده «مدارا» افزود: گفته می شود کارهای شاد احتیاج به محتوا ندارد و باید فقط به گونه ای خوانده شود که انرژی را منتقل کند به نظر من اصلا چنین چیزی نیست. در  گذشته با موسیقی پاپ می توانستیم خیلی مسائل را بیان کنیم اما امروزه گوشها آلوده شده و افراد به سمت بستر اشعار بدون هدف و بدون ساختارهای درست کشیده شده اند.

خشایار اعتمادی در پایان و در اینباره که چطور برخی از خوانندگان با یک ترک و تک آهنگ معروف می شوند اما این موفقیت ادامه پیدا نمی کند بیان کرد: فقط انتخاب! در اثر یک انتخاب فردی مشهور می شود ولی در اثر یک اتفاق نمی توان به ماندگاری رسید. لازمه ماندگاری انتخاب های متعدد و قابل دفاع است. درواقع بر اساس یک اتفاق و یا ترک   شهرت به وجود نمی آید و مورد مقبولیت واقع نمی شود.