شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ترکیه#گفتگو#وزیر دفاع

در ارتباط با تحولات منطقه؛

وزرای دفاع ترکیه و آمریکا تلفنی گفتگو کردند

 وزرای دفاع ترکیه و آمریکا تلفنی گفتگو کردند

وزیر دفاع ترکیه و وزیر دفاع آمریکا به‌صورت تلفنی در ارتباط با مسائل منطقه و همچنین برنامه ریزی ملاقات روسای جمهور دو کشور گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به‌صورت تلفنی گفتگو کردند.

وزارت دفاع ترکیه در این‌باره اعلام کرد که آکار و آستین مسائل دوجانبه و منطقه‌ای دفاعی و امنیتی را بررسی کردند.

این گفت‌وگو همچنین بر گام‌هایی در جهت ایجاد یک دستور کار مثبت قبل از دیدار برنامه‌ریزی شده بین «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تمرکز و تاکید داشته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد که هفته آینده در حاشیه اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در گلاسگو با جو بایدن، همتای آمریکایی خود دیدار کند.

سخنان رئیس‌جمهوری ترکیه در حالی بیان می‌شود که آنکارا تا چند روز پیش در نظر داشت سفرای ۱۰ کشور از جمله آمریکا را به دلیل امضای بیانیه‌ای در حمایت از عثمان کاوالا، تاجر زندانی در ترکیه اخراج کند. رجب طیب اردوغان روز دوشنبه گفت که سفرای این ۱۰ کشور از موضع خود «عقب نشینی» کرده‌اند و او نیز از اخراج آنها صرف نظر کرده است.

روابط آنکارا با واشنگتن بر سر موضوعات مختلف از جمله نزدیک شدن ترکیه با روسیه با وجود عضویت در ناتو پرتنش است.

اجلاس سران گروه ۲۰ قرار است روز شنبه در رم، پایتخت ایتالیا آغاز شود. نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد نیز از روز یکشنبه در گلاسگو برگزار خواهد شد.

رجب طیب اردوغان پیش از این در حاشیه اجلاس سالانه ناتو در ماه ژوئن با جو بایدن دیدار کرده بود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده ماه گذشته در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد حاضر به دیدار با رجب طیب اردوغان نشده بود.