شهرخبر

راهکارهای افزایش عمر لنت ترمز

لنت‌ها از مهم‌ترین قطعات مصرفی سیستم ترمز بوده و یک راننده خوب باید با علایم خرابی لنت ترمز و در راس آن اتمام لنت‌ها آشنا بوده تا مانع از ایجاد خسارات جانی و مالی برای خود و سایرین شود.

به گزارش زنهار؛ لنت‌های ترمز بسته به عوامل مختلف می‌توانند از 50 تا 110 هزار کیلومتر دوام بیاورند. با این حال، اعمال برخی کارها باعث کاهش طول عمر آنها می شود و در مقابل می توانید با رعایت برخی نکات ساده از این سایش اجتناب کرده و عمر لنت ترمز‌ را افزایش دهید.

ا3 علت اصلی سایش لنت ترمز، در این گزارش آمده است که آنها را بررسی خواهیم کرد. یکی از اصلی ترین علت سایش این است که استفاده بی مورد از ترمز است. اصولا زمانی که بی دلیل ترمز گرفته می شود باعث ایجاد اصطکاک می شود که  این امر ناشی از عملکرد نادرست ترمز در رانندگی روزمره است و باعث می‌شود همه لنت‌های ترمز به طور یکنواخت فرسوده شوند.

اصولا ترمز داخلی بیشتر از ترمز خارجی دچار سایش می شود؛ این امر زمانی اتفاق می‌افتد که پیستون کالیپور به حالت استراحت خود باز نمی‌گردد که ممکن است علت آن سایش مهر و موم، خرابی یا خوردگی باشد. از طرف دیگر، ممکن است به دلیل مشکل در سیلندر اصلی ایجاد شود.

برای جلوگیری از آن باید پین‌ها، بوش‌ها، کل پایپ را تعمیر یا تعویض کرده و لنت‌های ترمز را تعویض کنید. همچنین باید سیستم ترمز هیدرولیک و کالیپر را از نظر فشار باقیمانده، سوراخ هدایت کننده یا آسیب چکمه پیستون بررسی کنید. اگر سوراخ‌های پین راهنما یا صندوق عقب پیستون دچار خوردگی یا آسیب شده است، باید آن‌ها را نیز تعویض کنید.

سایش پد بیرونی از دیگر عوامل سایش لنت ترمز است؛ این امر زمانی رخ می‌دهد که پد خارجی پس از رهاسازی کالیپر به حرکت روی روتور ادامه می‌دهد و در نتیجه پد خارجی دارای مواد اصطکاک کمتری نسبت به پد داخلی است.

برای جلویگری از این اتفاق باید پین‌های راهنمای موجود، بوش‌ها، لنت‌های ترمز  را تعمیر یا تعویض کنید.

در بعضی از لنت‌ها مقدار فلز داخل مواد لنت زیاد است و یا از ترکیب مناسب و استاندارد و با کیفیت استفاده نمی‌کنند. در هنگام نصب این لنت‌های ترمز و ترمز گرفتن با آنها، سوت کشیدن لنت ترمز اتفاق می‌افتد. این مورد فقط با تعویض لنت بر طرف می‌شود. در هنگام خرید لنت ترمز دقت کنید که لنت را از جای معتبر و برند معتبر تهیه کنید.