به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور در آیین گشایش اجلاس وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان گفت: وزرای امورخارجه و روسای محترم هیات های نمایندگان حضور شما را در تهران خیر مقدم می گویم و امیدواریم با همسویی شما این نشست به نتایج مطلوب دست یابد. کشور های همسایه افغانستان دارای پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی هستند و نوعی هم سرشتی و هم سرنوشتی میان افغانستان و همسایگانش وجود دارد که امنیت و ثبات و صلح را در اسیای مرکزی و جنوبی به هم گره می‌زند. گزافه نیست که امنیت و ثبات همسایگان افغانستان با امنیت افغانستان در هم گره خورده است. میزبانی دور دوم این نشست را برعهده گرفتیم و از میزبانی دور سوم توسط جمهوری خلق چین استقبال می کنیم.

او ادامه داد: چه کسانی مسیول این وضعیت اسف‌بار در منطقه و افغانستان هستند دو دهه پیش آمریکا و متحدانش به افغانستان حمله کردند و موجب افزایش ناامنی و رشد تروریسم و عقب ماندگی اقتصادی و تضعیف انسجام ملی  و افزایش تولید مواد مخدر شدند. 

مخبر بیان کرد: اقدامات غیر مسئولانه و یکجانبه آمریکا در افغانستان با شکست کامل همراه بود. واشنگتن در دولت سازی  در افغانستان شکست خورد. سکوت دولت پیشین افغانستان در کمتر از دو هفته نشان داد که آمریکا برای دولت سازی و ایجاد ساختار حکومتی با مردم و محیط اجتماعی این کشور بیگانه بوده است. فرارعبرت آموز آمریکایی ها از افغانستان بدون احساس مسیولیت نسبت به آینده این کشور صحنه های دردناک و عبرت آموزی را خلق کرد.

معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد: امروز افغانستان با بحران های متعدد انسانی و امنیتی و اقتصادی روبه رو است. بعد از فرار اشغالگران توقف خشونت و امنیت مهم ترین خواسته مردم افغانستان است اما تروریسم تکفیری از جمله داعش که نیروی نیابتی آمریکا است امنیت این مردم را نشانه گرفته است و در صدد هستند تا جنگ داخلی جدید را با القای اختلافات را در افغانستان رقم بزنند. وظیفه مردم و حاکمان افغانستان است که اجازه ندهند امینت مردم افغانستان تهدید شود. 

مخبر مطرح کرد: بحران اقتصادی در افغانستان مردم را با مشکل معیشتی روبه رو کرده است. بالا رفتن قیمت مواد غذایی و بحران سوخت با توجه به آغاز فصل سرما در افغانستان نگرانی ها را در مورد بروز یک فاجعه انسانی تقویت می‌کند جمهوری اسلامی ایران نگران افغانستان است و همسایگان را دعوت میکند هرچه زودتر راه های کمک به افغانستان را برای عبور از این بحران ها پیدا کنند. ایران براساس راهبرد های رهبری تمام گذرگاه های مرزی را برای تجارت و ارسال کمک ها انسان دوستانه به افغانستان باز نگه داشته است و سایر زیر ساخت های خود اعم از بنادر از حمله بندر چابهار را در این رابطه در اختیار قرار می‌دهد.

او افزود:  ایران طی چهل سال گذشته از میلیون ها خواهر و برادر افغانستان پذیرایی کرده اما تحریم ظالمانه آمریکا موجب شده که مانند گذشته امکان مدیریت این جمعیت انبوه را نداشته باشیم و لازم است سایر کشور ها و سازمان ها بین المللی با توجه به مسیولیت های مشترک انسانی کمک های خود را به کشور های که به اوراگان افغانستانی کمک می کنند اختصاص دهد .

در حال تکمیل