شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بنیاد

شاهکار بنیاد شهید در بورس ادامه دارد

شاهکار بنیاد شهید در بورس ادامه دارد

بررسی وضعیت شرکت های تابعه نشان می دهد که شاهکار بنیاد شهید در بورس ادامه دارد.

به گزارش تحریریه، بررسی وضعیت شرکت های تابعه نشان می دهد که شاهکار بنیاد شهید و امور ایثارگران در بورس ادامه دارد و سیاستگذاری های گذشته متوقف نشده است. درحالیکه جامعه هدف با سیاست های رسمی و توصیه ای این نهاد به سهامدار زیرمجموعه ها تبدیل شده اند. 

کاهش ارزش سهام ثشاهد از مرز 9 هزار تومان تا مرز 1000 تومان علیرغم NAV مطلوب این شرکت و عدم تلاش برای پاسخگو کردن مدیران وقت این مجموعه در دوران گذشته شامل شهیدی و اوحدی انجام نشد و قاضی زاده هاشمی نیز هنوز اطلاع رسانی خاصی در این باره انجام نداده است. اینکه چگونه می توان یک شرکت فعال در حوزه ساختمان را در دوران رکوردشکنی های پیاپی قیمت املاک در 4 سال اخیر به چنین روزی نشانید در کمتر جایی غیر از بنیاد شهید اتفاق می افتد.

قیمت سهام خوراک دام پارس از 57 هزار تومان به 12 هزار تومان کاهش داشته که در حال طی کردن بیشتر روند است، درحالیکه لیست اموال منتشره شرکت نشان می دهد که بیش از 2 هزار میلیارد تومان دارایی در اختیار دارد، درحالیکه ارزش تابلو شرکت به 700 میلیارد تومان رسیده است. آیا پای واگذاری دیگری در سازمان اقتصادی کوثر در میان است و قرار است داستان سرمایه گذاری سبحان تکرار شود؟ برای شرکتی که در راس زنجیره خورا دام فعالیت می کند چنین وضعیتی با منطق مدیریتی و سرمایه گذاری نمی خواند. دارایی این شرکت از 55 سال پیش تاکنون تجدیدارزیابی نشده و یکی از رکوردهای بورس محسوب می شود!

بانک دی با لطف بازی های پانزی مکرر دوران حسن روحانی ظاهرا از شمول ماده 141 و ورشکستگی خارج شده است، اما آیا غایت هدفگذاری برای یک بانک حاکمیتی صرفا فرار از ماده 141 و ورشکستگی است و چشم انداز دیگری در اقتصاد ایران ندارد؟ آیا برای جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران راهی تعریف شده برای اخذ تسهیلات از این بانک وجود دارد، یا صرفا از آنها برای گرفتن عکس یادگاری و بازی های نمایشی و تبلیغاتی استفاده می شود؟ بررسی وضعیت نسبت کفایت سرمایه بانک دی نشان می دهد که با یک بانک استاندارد مواجه نیستیم. برنامه این بانک حاکمیتی برای آینده چیست و چرا رئیس جدید بنیاد شهید در این باره شفاف سازی نمی کند؟

زشریف نیز وضعیت بهتری ندارد و در بین مجموعه های اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان اقتصادی کوثر همچنان پیشتاز سومدیریت است و بازمانده های دوران محمدرضا اسکندری اجازه تغییر ریل را نداده اند. کسی که در دوران 12 ساله مدیریت بر سازمان اقتصادی کوثر از تعداد شرکت های آن به شدت کاست و جالب اینکه سود عملیاتی کوثر(بدون تورم) از سال 88 تا 1399 رشدی نداشت و کاهش نیز پیدا کرد. به طوریه از حدود 50 میلیون دلار در سال 88 به کمتر از 40 میلیون دلار در سال 99 رسید. 

پایان/