شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیروت

سخنان وزیر لبنانی در دفاع از یمنی‌ها/ آیا بحران جدیدی در مناسبات بیروت و ریاض در راه است؟


سخنان وزیر لبنانی در دفاع از یمنی‌ها/ آیا بحران جدیدی در مناسبات بیروت و ریاض در راه است؟

اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره حق یمنی‌ها برای دفاع از خود مقابل تجاوزات خارجی و لزوم توقف این جنگ خشم سعودی‌ها و طرفهای نزدیک به آنها در لبنان را برانگیخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «جورج قرداحی» مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که اخیرا به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی در دولت «نجیب میقاتی» انتخاب شد، به دلیل سخنانی که در برنامه تلویزیونی معروف «برلمان شعب» (پارلمان مردم) درباره لزوم توقف جنگ یمن مطرح کرد به شدت مورد انتقاد و هجمه برخی رسانه‌ها و شخصیتهای لبنانی و سعودی قرار گرفت.

منابع لبنانی نزدیک به عربستان سعودی در بیروت گفتند که اظهارات قرداحی بعد از اظهاراتی که پیشتر «شربل وهبه» وزیر امور خارجه سابق لبنان علیه عربستان مطرح کرده بود، می‌تواند منجر به بروز یک بحران دیپلماتیک جدید با این کشور شود.

وزیر رسانه لبنان قبلا درباره دیدگاه خود در خصوص جنگ یمن گفته بود: مردم یمن به کسی تجاوز نکرده‌اند، آنها فقط در برابر تجاوزات خارجی از خود دفاع می‌کنند و در منازل خود و مراسم‌های شادی و عزا در معرض بمباران قرار می‌گیرند. تجاوزی علیه یمن صورت گرفته و خسارت‌های زیادی به آنها وارد شده، این جنگ کاملاً بیهوده است و باید متوقف شود. انصارالله یمن در حال دفاع از خود و وطنش است. آیا انصارالله به جایی تجاوز کرده است؟

اما متاسفانه این موضع وزیر رسانه لبنان در بیروت به‌ عنوان آزادی بیان در نظر گرفته نشده و برخی گروه‌های لبنانی بلافاصله کمپین سیاسی و رسانه‌ای علیه او به راه انداختند.

این طرفها معتقدند سخنان جورج قرداحی ضربه بزرگی به روابط لبنان با عربستان سعودی و امارات وارد می‌کند و موجب بروز بحران دیپلماتیک بین لبنان با این دو کشور می‌شود. بر همین اساس برخی تریبون‌ها و شخصیتهای لبنانی خواستار استعفای قرداحی شدند.

این در حالی است که وزیر رسانه لبنان در واکنش به این حواشی اظهار داشت، به هیچ وجه قصد توهین به عربستان و امارات را نداشتم. مشخص است چه کسانی این کمپین‌ها را علیه من به راه انداختند و آنها از زمان تشکیل دولت مرا متهم می‌کردند که برای سرکوب رسانه آمده‌ام.

وی در ادامه تاکید کرد که این مصاحبه در ماه اوت یعنی یک ماه قبل از انتصاب من به عنوان وزیر رسانه در دولت «نجیب میقاتی» نخست وزیر کشور انجام شده است.

اما این اظهارات وزیر رسانه لبنان موجب توقف کمپین و هجمه‌هایی که علیه او به راه افتاده نشد. همچنین رسانه‌های سعودی و اماراتی اظهارات وی را بدون توجه به زمان مصاحبه او توهین آمیز تلقی کردند.

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر لبنان با انتشار بیانیه‌ای درباره کمپینی که علیه وزیر رسانه دولت وی به راه افتاده، تاکید کرد، نجیب میقاتی پایبندی خود و دولت لبنان به روابط برادرانه با کشورهای عربی برادر را اعلام می‌کند و این موضوع به شکل روشن در بیانیه شورای وزیران که بیانگر سیاست و اصول نخست وزیر و دولت می‌باشد، آمده است.

در ادامه این بیانیه آمده، اما درباره سخنان وزیر رسانه که قبل از انتخاب او به این منصب بیان شده بود ، تاکید می شود که ما این اظهارات را رد می‌کنیم و این سخنان بیانگر موضع دولت نیست؛ به ویژه بخشی که مربوط به مسئله جنگ یمن و روابط لبنان با برادران عرب به ویژه عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر لبنان افزود، دولت لبنان مایل است که بهترین روابط را با عربستان برقرار کند و هرگونه مداخله در امور داخلی این کشور از هر طرفی رد می‌شود.

در صحنه لبنان این است که گفتمانی که از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی و حزبی و رسانه‌های لبنانی وابسته به غرب و آمریکا وجود دارد به شکل دائمی کشورهای عضو محور مقاومت را مورد هجمه قرار می‌دهند و در امور داخلی آنها مداخله می‌کنند. این در حالی است که زمانی که یک شخصیت سیاسی جنگ یمن را محکوم می‌کند متهم به مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و نقض آزادی بیان می شود.

منابع سعودی در این خصوص اعلام کردند که بعد از اظهارات جورج قرداحی ما در معرض یک بحران دیپلماتیک شدید با لبنان قرار داریم . «ولید البخاری» سفیر عربستان در لبنان نیز اظهارنظر طولانی در این زمینه ارائه نکرد و تنها در صفحه توییتری خود از بروز بحران دیپلماتیک جدید با لبنان خبر داد.

انتهای پیام/