به گزارش برنا؛ علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در این نشست صمیمی که در دفتر این شبکه رادیویی برگزار شد گفت: برنامه هفت کوچه که به فرهنگ عامه تکیه دارد در این چند سال مرحله به مرحله رشد کرده و از شکل اولیه فاصله گرفته است .

وی افزود: این نشست به پاس قدردانی از فرهنگیارانی  که علاوه  بر حضور موثر در  این برنامه برای احیای فرهنگ عامه نقش دارند برگزار شده است تا از تلاش اهالی فرهنگ، هنر و اطلاع‌رسانی  و فرهنگیاران عزیز قدردانی شود.

حبیبی تصریح کرد: فرهنگ عامه جلوه‌ای از تاریخ و ادبیات ملت‌هاست. گاهی فرهنگ تمدن کتبی و سند می‌شود و گاهی سند نمی‌شود و سینه به سینه منتقل می شود در فرهنگ عامه می‌توان ردپای  اخلاق و علم ؛تجربیات پزشکی را هم یافت. فرهنگ عامه جلوه تمدن، باور، بینش و تاریخ است، که سینه به سینه منتقل شده است و رادیو فرهنگ در برنامه «هفت کوچه» تلاش کرده تا در ارتباط با استان های مختلف این آثار، هویت ملی و تاریخی هر قوم را نشان  ‌دهد و به قول مرحوم جلال آل‌احمد بهترین اسناد تاریخی، ادبیات هر ملت است، هر ملت برای دوام خود باید فرهنگ عامیانه، هویت، تاریخ و ادبیاتش را حفظ کند ما نیز در این برنامه به این  موضوع  توجه ویژه داریم. هویت ما  مانند شطرنجی از اقوام مختلف شکل گرفته و گاه فرهنگ عامه نشانگر بینش علمی و سیاسی مردم است.

مدیر رادیو فرهنگ در پایان گفت: این نشست قدردانی از بخش کوچکی از تلاش های فرهنگیارانی است که  با کلام، قلم و اقدام‌های خود عاشقانه با بهره جستن از توان و ظرفیت فرهنگ، هنر، رسانه و دین از هیچ کوششی برای حفظ میراث ماندگار فرهنگ غنی مردم دریغ نورزیده اند، و این اقدام آنها ستودنی است.

*برای حفظ و‌ترویج فرهنگ تحقیقات رسانه ای  نیازمند یکپارچگی است

آذری ارغون پیشکسوت پژوهش در فرهنگ عامه نیز در این نشست به دغدغه فرهنگیاران و توقع آنها از رسانه اشاره کرد و گفت: به نظر میرسد پیشینة فرهنگ عامّه با تاریخ اجتماعی بشر برروی کرة خاکی ملازمت دارد؛ چرا که انسان از آغازحیات تاریخی خود، اسیر غم ها، شادیها، خوشیها و ناملایمات و فرازونشیب های مختلف زندگی بوده و هست . با ملاحظة باورداشت ها و آیین هایی که سینه به سینه و از نسلی به نسل دیگر یا از ناحیه ای به ناحیة دیگر انتقال یافته است ، به این نتیجه میرسیم که ریشه و هویت تاریخی و اصالت ، درگروِ شناخت هرچه بیشتر این اعتقادها و باورداشت ها است

وی افزود: یکی از دغدغه های مهم ما فرهنگیاران یکپارچه شدن تحقیقات رسانه ای است ؛در حال حاضر شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی در حوزه فرهنگ عامه به شکل های مختلف برنامه دارند و گاه این برنامه ها موازی و تکرار است که با یکپارچگی می توان بهتر به ترویج ، معرفی و توسعه  فرهنگ عامه پرداخت .

*باید تعریفی دوباره از «مردم »کرد  

در ادامه این نشست دکتر «محمود اکرامی فر» شاعر و پژوهشگر فرهنگ عامه بیان داشت: در رسانه برای معرفی فرهنگ مردم باید تعریفی نو از «مردم » داشت چرا که آنها افرادی هستند که نه تنها در گشته یادبودشان برای مردم مهم  است بلکه آنهایی که امروز هم رودر رو با آنها گفت و گو می کنیم مردمی هستند که باید به فرهنگ و نوع نگرش آنها توجه شود .

وی افزود : عاشق بودن جرم کمی نیست به هرحال همه فرهنگیاران عاشق هستند و برای حفظ آن گذشته را پلی برای عبور و رسیدن به آینده می دانند .

اکرامی فر تاکید کرد: فرهنگ باید نقطه ای بررسی شود نه مقایسه ای و از روش توصیفی به تحلیلی رسید برای این امر امیدوارم بتوانیم در رادیو فرهنگ گام موثری بردارم.

*رسانه در معرفی هنرمندان استانی اهتمام ورزد  

شه بخش نیز ضمن تشکر از توجه

رادیو فرهنگ به اهمیت فرهنگ مردم تصریح کرد: رادیو رسانه مرجع است و الگویی برای مردم و شنوندگان پس زمانی که از گویش محلی استفاده می شود ادای صحیح واژگان اهمیت دارد از سویی بهره جستن از موسیقی محلی و معرفی هنرمندان هر استان در معرفی فرهنگ عامه نقش بسزایی دارد .

گفتنی است برنامه «هفت کوچه» به تهیه کنندگی سیدهادی موسوی نژاد هرروز ساعت ۹:۰۰ صبح با محوریت فرهنگ عامه از رادیو فرهنگ پخش می شود.

در این نشست علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ به پاس خدمات فرهنگیاران  کشورمان با اهدای لوح از علی آذری ارغون ، محمود‌ اکرامی فر ، گلناز شه بخش  تقدیر کرد.