شهرخبر

فواید رژیم غذایی رنگین کمانی که از آن بی خبرید؟

فواید رژیم غذایی رنگین کمانی که از آن بی خبرید؟

متخصصان تغذیه تاکید می کنند که میوه و سبزیجات مختلف در وعده‌های غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را تامین خواهند کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دانشمندان می‌گویند هر رنگی از مواد خوراکی، تاثیری مثبت بر بخشی از بدن می‌گذارد و برای سلامتی کلی انسان مفید بوده و توصیه می‌کنند که حتی‌الامکان از رژیم غذایی «رنگین‌کمانی» استفاده شود.

به نظر پژوهشگران، رژیم غذایی مدیترانه‌ای، شامل یونان، ایتالیا و جنوب فرانسه که مقدار زیادی میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون خالص دارد، سالم‌ترین رژیم غذایی است.

دانشمندان بر این باورند که میوه‌ها و گیاهان حاوی هزاران ترکیب طبیعی به نام «فیتونوترینت‌ها» هستند، که شامل «کاروتنوئیدها» و «فلاونوئیدها» می‌شوند و هر کدام از آن‌ها به شیوه خاص خود برای سلامت انسان مفید هستند.

گیاهان رنگی مزایای متفاوتی دارند. غذا‌های آبی و بنفش، مثل بلوبری، دارای تعداد زیادی رنگدانه گیاهی «آنتوسیانین» هستند، که به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دوم کمک می‌کند. فلاون‌ها، که رنگ زرد به غذا می‌دهند، ممکن است خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

هر رنگدانه گیاهی به نقطه خاصی از بدن سفر و در آنجا اقامت می‌کند. برای مثال، «لوتئین» که در انواع غذا‌های زرد و سبز یافت می‌شود، به ماکولا در پشت چشم می‌رود و در آنجا به کاهش خطر فرسایش ماکولا و در نتیجه ضعیف شدن چشم یا از دست دادن بینایی، کمک می‌کند.

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که فلاونوئید‌ها با مسدودکردن سم‌های عصبی در مغز که با بیماری آلزایمر مرتبط است، ممکن است سلامت مغز را بهبود بخشند. کسانی که غذا‌های غنی از فلاونوئید از جمله پرتقال، فلفل، کرفس و گریپ‌فروت بیشتری مصرف می‌کنند، عموما کمتر دچار زوال عقل می‌شوند.

دانشمندان تاکید می‌کنند که «رژیم رنگین‌کمانی» تنها به میوه‌ها و سبزیجات محدود نمی‌شود، بلکه سایر خوراکی‌های طبیعی مثل گیاهان، ادویه‌جات، حبوبات، آجیل، دانه‌ها، غلات سبوس‌دار، و حتی چای را شامل می‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران