به گزارش برنا؛ طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه ملبورن استرالیا و موسسه چشم گوانگ دونگ چین، بیماری آب مروارید چشم که از عوامل اصلی نابینایی یا نقص بینایی است، از نظر بالینی با افزایش خطر مرگ ناشی از علل عروقی مانند سکته مغزی و حمله قلبی مرتبط است.

بررسی های این محققان نشان داده است که جراحی آب مروارید که تنها درمان موثر برای آن بوده و متداول ترین عمل جراحی چشم نیز به حساب می آید، مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

آن ها برای انجام این مطالعه پژوهشی، از داده های نزدیک به 15 هزار نفر از افراد 40 ساله یا بالاتر که در چرخه های بررسی سلامت ملی و تغذیه در ایالات متحده در سال های 1999 تا 2008 شرکت کرده بودند، استفاده کردند.

بررسی نتایج نشان داد که به طور کلی، تعداد مرگ در افرادی که جراحی آب مروارید انجام داده بودند، بیشتر بود. اما پس از در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل اجتماعی و اقتصادی و سلامت، نشان داده شد که ارتباط بین عمل جراحی فوق و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی بسیار قابل توجه بوده است.

بنا بر نظر مجریان این پژوهش، احتمالا استرس اکسیداتیو، زوال دانه های کریستالین و یا افسردگی می توانند عامل مشترک آب مروارید و خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی باشند. همچنین مطالعات نشان داده اند که آسیب های رسیده به DNA بر اثر استرس های اکسیداتیو باعث ایجاد آب مروارید و بروز رگ زایی می شوند.

کریستالین ها اجزای اصلی عدسی به حساب می آیند که به علاوه، در تنظیم پاسخ به عوامل استرس زا مانند التهاب و نارسایی خونی نقش دارند. طی بیماری آب مروارید، کریستالین ها دچار زوال می شوند و همین اتفاق می تواند به افزایش مرگ و میر به دنبال بیماری قلبی عروقی کمک کند.

همچنین نشان داده شده که بیماران مبتلا به آب مروارید، بیشتر از کسانی که این عارضه را ندارند، حتی پس از عمل جراحی آن، دچار افسردگی می شوند و این مشکل روان شناختی نیز افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد.

این یافته ها که با بررسی های بیشتر در آینده می توانند به محافظت بیشتر از افرادی که در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی دارند منجر شوند در نشریه the British Journal of Ophthalmology منتشر شده اند.