وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:باید ارتباط بین اکوسیستم‌های مختلف به خصوص دانشگاه و صنعت و جامعه شکل قوی تری بگیرد.

به گزارش علاج نیوز، مراسم تکریم و معارفه رئیس سابق و فعلی دانشگاه علم و صنعت هم اکنون با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اتفاقات بزرگی در عرصه علم و فناوری کشور رخ داده و اگرچه با جایگاه مطلوب فاصله داریم، ولی مقایسه‌ها نشان می‌دهد که واقعا انقلابی در عرصه علم وصنعت رخ داده است.

او افزود: قبل از انقلاب ۱۵۰ هزار دانشجو داشتیم که هم اکنون بیش از ۳ میلیون دانشجو داریم و در زمینه برون داد‌های علمی قبل انقلاب ۵۰۰ سند علمی داشتیم که هم اکنون بیش از ۷۰ هزار سند ملی داریم و بالغ بر ۱۰۰ سند علمی سالانه در کشور تولید می‌شوند که نتیجه یک جهاد علمی است.

زلفی گل تصریح کرد: هم اکنون جایگاه یک علم کشور را در کشور‌های منطقه‌ای داریم که نتیجه تلاش‌های بیکران جامعه دانشگاهی ایران است. تاریخچه علمی کشور نشان می‌دهد که در دهه اول بحث آموزش، در دوره دوم یعنی سال ۶۵ تاسیس دوره‌های دکتری و تولید علم شکل گرفت، در رده سوم بحث استانداردسازی و استاندارد پذیری علمی شکل گرفت، در دهه چهارم انقلاب اسلامی این سوال مطرح شد که این علم برای چه است؟ در دهه پنجم انقلاب اسلامی بحث ما این است که از علم نه تنها ثروت بلکه باید رونق و اشتغال ایجاد شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هم اکنون انتظارات مردم از دانشگاه بالاتر رفته است که این انتظارات نیازمند به اکوسیستم جدید دارد یعنی محیط و سیستمی که بتواند محیط مورد نظر را اداره کند. دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اکوسیستمی هستند که قرار است از علم تولید ثروت و ایجاد اشتغال کنند.

زلفی گل گفت: استادان و کارکنان و دانشجویان به عنوان ۳ رکن اصلی دانشگاهی در یک بستر سخت افزاری و نرم افزاری با یک دیگر تعامل و کنش دارند که باید به خوبی شناخته شوند تا نتیجه خوبی ایجاد شود.

او تاکید کرد: وظیفه ما در دولت فعلی این است که سیستم جدیدی را ایجاد کنیم تا حرکات دانشگاه‌ها در راستای نیاز‌های جامعه باشد، بنابراین وظیفه ما در این برهه سنگین است، تحقق مرجعیت علمی و حرکت در راستای رفع نیاز‌های جامعه دو موضوعی است که باید روی آن در وزارت علوم تمرکز کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دنبال تاسیس سیستم مشخصی در وزارت علوم هستیم تا ارتباط بین اکوسیستم‌های مختلف به خصوص دانشگاه و صنعت و جامعه شکل قوی تری بگیرد. نظام جامع پیشنهادات را مطرح کردم و در آن ۳ گروه ناظر گذاشته ام تا نیاز‌های مختلف جامعه را در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه کنیم و هر شهروند ایرانی که نیازی را تشخیص داد در آن پایگاه نمایه سازی شود و پایان نامه‌ها هم در راستای رفع مشکلات جامعه نوشته شوند.

او اضافه کرد: ریاست محترم جمهوری صندوق علوم، تحقیقات و فناوری که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را مصوب کرده بود ابلاغ کردند، بنابراین در این زمینه تلاش می‌کنیم تا ارتباط معکوس ایجاد شود، یعنی شرایطی را ایجاد کنیم تا صنایع بدانند که در این زمینه نقش دارند و به جای اینکه استادان به دنبال صنعت بروند، صنعت به دنبال ما بیاید و در راستای نیاز‌های یک دیگر به صورت ارتباط دو سویه عمل کنیم.

زلفی گل مطرح کرد: در راستای دیپلماسی علمی برنامه‌هایی داریم که آن‌ها را در اولویت قرار داده ایم و تلاش مان را می‌کنیم تا در اولین فرصت عملیاتی شوند.

او افزود: انتظارات ویژه‌ای از دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه‌های صنعتی کشور داریم که آن‌ها باید مشعل دار صحنه ارتباط با جامعه و صنعت باشند. انتظار می‌رود که جامعه دانشگاهی ما نقش موثری در برنامه هفتم توسعه داشته باشند و مباحثی را در آن مطرح کنند تا برج نوآوری و فناوری در آن خودنمایی کند، اما این کار‌ها در دانشگاه‌ها با آموزش‌های خوب انجام می‌شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: استادان صاحب نام و دانشمندان ما به مقاطع کارشناسی بی توجهی می‌کنند و بیشترین وقت خود را روی آموزش‌های ارشد و دکتری می‌گذارند، در حالی که آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور باید در کنار یک دیگر شکل بگیرند.

او گفت: اگر دانشجویان ما آموزش خوب ببینند پژوهشگر خوبی می‌شوند که در این زمینه استادان باید دروس پایه مقطع لیسانس را تدریس کنند و اگر در این زمینه وقت نگذاریم در پایه‌های بعدی دانشگاهی با مشکل مواجه خواهیم شد.