شهر خبر

معارفه سرپرست دانشگاه علم و صنعت/بستر لازم برای تبدیل دانشگاه به دانشگاه کارآفرین فراهم می شود


معارفه سرپرست دانشگاه علم و صنعت/بستر لازم برای تبدیل دانشگاه به دانشگاه کارآفرین فراهم می شود

سرپرست دانشگاه علم و صنعت گفت: اولین هدف گذاری من ایجاد بستر لازم با هدف ارتقای دانشگاه به دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل سوم و نسل چهارم است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، مراسم تودیع رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه علم و صنعت امروز با حضور زلفی گل، وزیر علوم در این دانشگاه برگزار شد.

منصور انبیاء، سرپرست جدید دانشگاه علم و صنعت، طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: دانشگاه علم و صنعت به عنوان یکی از چند دانشگاه مادر کشور دارای چهره‌ای بسیار درخشان در تمامی حوزه‌ها به ویژه در حوزه علم و فناوری است.امیدوارم به یاری خداوند متعال و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌ها بتوانم این درخشش و بالندگی را دوچندان کنم.

رئیس جدید دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه دانشگاه ما در سال‌های اخیر شیب مناسبی را در عرصه توسعه طی کرده، خاطر نشان کرد: جذب اعضای هیئت علمی جوان و متعهد، در زمان وزارت دکتر دانشجو در دانشگاه‌های کشور آغاز شده بود و همچنین از جنبه کمیت‌گرایی در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی و بعضا فضای کالبدی، گسترش چشمگیری داشته است. بی‌شک این توسعه مرهون زحمات مدیریت‌های گذشته دانشگاه است که به سهم خودم دست همه این عزیزان را می‌بوسم.

وی افزود: در برخی از موارد از جمله تامین وسایل و تجهیزات پژوهشی و همچنین ایجاد بستر فعالیت در عرصه توسعه فناوری و مواردی از این دست، دانشگاه توسعه کافی نیافته است و کمبودها و کاستی‌هایی احساس می‌شود.

انبیاء ادامه داد: اولین هدف‌گذاری در این راستا فراهم آوردن بستر لازم در عرصه توسعه فناوری با هدف ارتقای دانشگاه به دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل سوم و نسل چهارم است. این کار در سال‌های اخیر در دانشگاه ما آغاز شده و البته در بخشی از زمینه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

سرپرست دانشگاه علم و صنعت افزود: دانشگاه علم و صنعت در حد ممکن از انجام تحقیقات انتزاعی و غیر کاربردی پرهیز کرده و با تمرکز بر نیازهای جامعه، در راستای رفع نیازهای پژوهشی متمرکز خواهد شد و از این راه دانش‌پایگی جامعه با جامعه محوری دانشگاه در هم می‌آمیزد که نتیجه قهری آن مسئولیت شناسی دانشگاه در قبال جامعه بوده که از آن برای حل معضلات و مواجهه عالمانه با چالش‌های جامعه استفاده خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه مکان مناسبی برای پرورش انسان‌ها و تحویل آنها به جامعه به شمار می رود، از طرفی توجه به اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران در بیان رهبری به عنوان فیضیه دانشگاه‌ها نامگذاری شده است، به همین منظور در نظر داریم برای تعمیق باورهای اعتقادی و اندیشه دینی دانشجویان مولفه‌های جدیدی را در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه تعریف کنیم‌.

رئیس جدید دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: پیشرفت در حوزه توسعه فناوری، جز با تعامل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و صنایع مختلف میسر نیست و هیچ یک به تنهایی قادر به رشد و بالندگی مطلوب نخواهد بود. امیدوارم بتوانیم غلظت و چگالی این تعامل را افزایش دهیم. شعار دانشگاه علم و صنعت "توسعه فناوری و تعاملات صنعتی با روحیه جهادی" است.

 جبار علی ذاکری، رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت نیز در این مراسم گفت: دانشگاه علم وصنعت جزء اولین دانشگاه‌هایی بود که فعالیت‌های خود را برنامه محور شروع کرد و امسال وارد پنجمین برنامه راهبردی خود می‌شود. اولین برنامه راهبردی تزریق روح بیانیه گام دوم انقلاب بود. در این راستا در  دانشگاه قرارگاهی‌ با حضور اساتید جوان شکل گرفت.

ذاکری افزود: در حوزه برنامه‌های فناورانه در مناطق آزاد کیش‌ و چابهار و ارس گام‌های‌ خوبی‌ برداشتیم. در این دوران تنوع بخشی درآمدهای دانشگاه در دانشگاه را شاهد بودیم و قراردادهای صنعتی دانشگاه از 3 سال گذشته تا کنون 4 برابر شده است.

ذاکری خاطر نشان کرد: همه می‌دانند که سخت است در همه رشته‌ها رتبه اول را کسب کرد، ولی دانشگاه علم وصنعت در حوزه‌های خاصی پیشرو بوده است و با بومی‌سازی آنها توانسته میان‌رشته‌ها و میان دانشکده‌ای‌ها را تعریف کند.

وی اضافه کرد: به همت رؤسای پنج دانشگاه صنعتی کشور اقداماتی در راستای هم‌افزایی بین دانشگاه‌ها شکل گرفته است و دانشگاه علم و صنعت در حوزه اقتصاد مقاومتی در ‌پنج سال گذشته از جایگاه پنجم کشوری به سوم کشوری ارتقاء پیدا کرده است.

 

رئیس سابق دانشگاه علم وصنعت با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت پیشنهاد دهنده طرح 2+2 بوده است، تصریح کرد: بر اساس این طرح، یک دانشگاه از داخل کشور و یک دانشگاه از کشوری که می‌خواهد صنعت را به کشور وارد کند، به اضافه دو سازمان در راستای انتقال صنعت از طریق دانشگاه‌ها تلاش خواهند کرد. دانشگاه علم و صنعت به صورت موردی بخشی از این طرح را عملیاتی کرد، اما به دلیل تحریم‌ها متوقف شد. از آنجا که در سه دهه اخیر، کشور ما در زمینه انتقال فناوری ناموفق بوده است، این طرح می‌تواند پل خوبی برای انتقال فناوری به‌شمار رود. امیدوارم این ایده در معاونت پژوهش‌وفناوری وزارت علوم پیگیری‌ شود.

انتهای پیام/