شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#امور خارجه#وزیر امور خارجه

امیرعبداللهیان در دیدار با همتای ترکمنستانی: توافق دو کشور برای امضای سند جامع همکاری ها

وزیر امور خارجه با بیان این‌که تاکنون بیش از یکصد سند رسمی بین ایران و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده، از توافق دو کشور برای امضای یک سند جامع همکاری‌ها و ارتقای حجم تبادل تجاری دو کشور به حداکثر ممکن خبر داد.

امیرعبداللهیان در ديدار با همتاي تركمنستاني

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از دیدار با «رشید مردوف» همتای ترکمنستانی در نشست خبری مشترک ضمن خوشامدگویی به وزیر خارجه ترکمنستان گفت: مایلم به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کنم که جمله تاریخی را دارند مبنی بر این‌که رابطه ما با همسایگان نه تنها همسایگی که رابطه خویشاوندی است. علاوه بر این در سطح روسای جمهور دو کشور در حوزه خویشاوندی دو کشور عبارات زیاد و دقیقی به کار برده شده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور ترکمنستان نیز بارها این عبارت را تکرار کردند که صرفا در خصوص همسایه ما ایران معتقدم در قیامت از همسایه در مورد همسایه سؤال می‌کنند.

وزیر خارجه گفت: در سفری که‌ آقای دکتر رئیسی برای شرکت در نشست شانگهای به دوشنبه پایتخت تاجیکستان داشتند دیدار بسیار خوبی بین روسای جمهور دو کشور انجام شد و در ادامه آن دیدار ما امروز علاوه بر حضور آقای مردوف در نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان که فردا در تهران خواهیم داشت، شاهد برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وزیر خارجه بیان کرد: آقای مردوف هم با وزیر نفت ما دیدار داشت و هم با وزرای دیگر و رئیس جمهور دیدار خواهد داشت و همزمان با گفت‌وگوهای ما در وزارت خارجه کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در تهران برگزار شده و در وزارتخانه‌های ذیربط گفت‌وگوهای ما ادامه دارد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امروز توافق کردیم سند همکاری‌های مشترک دو کشور را مورد بازنگری قرار دهیم. تاکنون بیش از یکصد سند رسمی بین دو کشور در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده و توافق ما حول امضای یک سند جامع همکاری‌ها و ارتقای حجم تبادل تجاری دو کشور به حداکثر ممکن هست.

وزیر خارجه اضافه کرد: خرسندیم که امروز فرصتی شد که در خصوص همه موضوعات حدود ۲ ساعت با هم گفت‌وگو داشته باشیم. توافق کردیم نسبت به بازگشایی مسیر ترانزیت کامیونداران دو کشور از چهار نقطه مرزی با توجه به عبور از پیک بحران کرونا و واکسینه شدن رانندگان ترانزیت کامیون در دو کشور اقدام کنیم.