شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست

ساحل‌خواری در دریای خزر؛ شن و ماسه ساحل دریای خزر صادر می‌شود؟

ساحل‌خواری و ماسه خواری نوع دیگری از زمین‌خواری است که اکنون مطرح شده. اخیرا مواردی از ماسه‌خواری در سواحل دریای خزر صورت مشاهده است. از این مسئله به عنوان دست اندازی مافیای آب و محیط زیست به دریای خزر نام می‌برند.

ساحل‌خواری در دریای خزر؛ شن و ماسه ساحل دریای خزر صادر می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، برداشت شن و ماسه از سواحل دریای خزر در حال تبدیل کردن آن به مرداب است. محمدرضا محبوب فر، پژوهشگر حوزه بحران‌های محیطی می‌گوید: « از دلایل ساحل‌خواری، ساخت و ساز در سواحل و صادرات شن و ماسه به کشورهای دیگر است.»

تا پیش از این صحبت از کوه‌خواری و زمین‌خواری بود، حالا اما پای ساحل دریاها نیز به میان آمده است. نه تنها با وانت و کامیون که حتی برخی با ماشین شخصی هم از ساحل دریای خزر ماسه‌ها را بار می‌زنند.

کیلومترها ساحل که پیش از این دین پرست، معاون وقت وزیر کشور گفته بود از۸۹۰ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر معادل ۲۰ درصد تصرفات انجام شده که ۹۶ کیلومتر از آن معادل ۵۳ درصد در اختیار دستگاه های دولتی است.

صادرات ماسه و ویلاسازی در سواحل کشور

محمدرضا محبوب فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه بحران‌های محیطی یکی از دلایل ساحل‌خواری را صادرات شن و ماسه ساحل می‌داند: «یکی از دلایل این پدیده، صادرات ماسه به کشورهای دیگر است. پیش از این صادرات خاک جنگل‌ها را به کشورهای خاورمیانه از جمله قطر و امارات متحده عربی داشتیم زیرا حاصلخیز بود. اکنون نیز صادرات این ماسه‌ها برای برخی منافع دارد این ماسه‌ها برای سنگ‌چینی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

او می‌گوید: «با این پدیده اکوسیستم دریای خزر به خطر می‌افتد. اگر به این موضوع رسیدگی نشود آسیب‌های محیط‌زیستی بسیار خطرناکی به دریای خزر وارد می‌شود.»

این پژوهشگر حوزه بحران‌های محیطی ادامه می‌دهد: «دلیل دیگر ماسه خواری، تغییر اراضی کاربری سواحل است. به این شکل که برخی با ساخت و ساز انبوه زمین را حفاری و ماسه‌ها را برداشت می‌کنند. آنها در این منطقه اقدام به ویلاسازی می‌کنند.»

او  می‌گوید: «ساحل‌خواری و ماسه خواری نوع دیگری از زمین‌خواری است که اکنون مطرح شده. اخیرا مواردی از ماسه‌خواری در سواحل دریای خزر صورت مشاهده است. از این مسئله به عنوان دست اندازی مافیای آب و محیط زیست به دریای خزر نام می‌برند.»

چند درصد از نوار ساحلی کشور در تصرف اشخاص است؟

او در ادامه می‌گوید: «البته پدیده ماسه خواری در سواحل دریای خلیج فارس نیز انجام می‌شود. اما اینکه این روزها ساحل‌خواری در دریای خزر توجهات را جلب کرده به این دلیل است که وضعیت تخریب ساحل و استراج ماسه از دریای خزر شدیدتر از سواحل دیگر کشور شده.»

محبوب فر با بیان اینکه ۱۰ تا ۲۰ درصد از نوار ساحلی کشور در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی درآمده، ادامه می‌دهد: «یکی از سازمان‌هایی که باید درباره ساحل‌خواری پاسخگو باشد، سازمان محیط زیست است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای دیگر حوزه دریای خزر هم ساحل‌خواری صورت می‌گیرد؟ می‌گوید: «اختلالی که در محیط زیست مشاهده می‌شود بیشتر متوجه ایران است. کشورهای دیگر متوجه شده‌اند که حفظ محیط زیست به معنای حفظ حیات است. اما متاسفانه محیط زیست ما وضعیت خوبی ندارد.»

محبوب فر ادامه می‌دهد: «ما نه تنها تخریب‌های محیط زیستی گذشته را جبران نکردیم بلکه روزبه‌روز بر دامنه تخریب محیط زیستی کشور افزوده می‌شود. اقدامات فعالان محیط زیستی بی نتیجه گذاشته شده است.:

گفتنی است سال گذشته نیز وزارت کشور اعلام کرد: «از مجموع ۳۶۶۸ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور ۳۴۰ کیلومتر به‌صورت غیرقانونی در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی است. از مجموع ۱۲۶۰ هکتار تصرف غیرقانونی در سواحل شمالی، ۷۹ درصد تصرف سواحل در استان گیلان اتفاق افتاده است.»

حالا سواحلی که سهم هم مردم است به دست سودجویان کم کم از بین می‌رود و به جای آن ویلا ساخته می‌شود.