شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واردات

چند نکته درباره احتمال نیاز کشور به واردات گاز

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: براساس اعلام رسانه‌ها، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اخیراً بیان کرده که در صورت عدم اجرا شدن سناریوهای جبرانی، ایران در سال 1404 به واردکننده گاز تبدیل خواهد شد. چند نکته درباره این مسئله قابل توجه است:

 براساس آمارهای شرکت ملی گاز، ایران با داشتن 33.2 تریلیون متر مکعب، 17.2 درصد از منابع گازی دنیا را در اختیار دارد و از این حیث با فاصله اندکی پس از روسیه در جایگاه دوم است. هم‌اکنون بالغ بر 900 میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شود که معادل پنج میلیون بشکه نفت است و ایران توانسته در تولید گاز از میدان پارس جنوبی به سطح برابر با قطر دست یابد.

 با وجود این، ناتوانی در 1- بهینه‌سازی مصرف، 2- صادرات پایدار و 3- توسعه فناوری باعث شده تا ایران نتواند به میزان قابل قبولی از این ظرفیت بسیار غنی بهره‌برداری کند:

 میزان مصرف گاز در کشور طی سال‌های اخیر صعودی بوده است. مصرف گاز طبیعی در سال 1399 نسبت به سال 1398 بالغ بر 8 درصد رشد داشت. به نظر می‌رسد سیاست گازرسانی به همه نقاط کشور اگرچه دارای مزیت‌های بسیاری بوده اما حداقل در برخی مناطق با میزان جذب بالای انرژی خورشیدی، باید مورد بازنگری قرار می‌گرفت. علاوه بر اینکه پایین بودن نرخ فروش گاز در داخل، اصلاح الگوی مصرف را با دشواری‌های بسیاری مواجه کرده است.

 در حوزه صادرات گاز طبیعی، ایران هم‌اکنون به جز ترکیه و عراق، بازار هدفی ندارد. ضمن اینکه برای دریافت مبالغ حاصل از صادرات نیز با مشکلاتی روبه‌روست. این درحالی است که گاز ایران می‌توانست هم‌اکنون منبعی برای اروپا باشد. گاز ایران همچنین سال‌هاست به دلایل گوناگون پشت درهای بسته هند و پاکستان مانده است.

 ایران در تولید LNG نیز چندان موفقیتی نداشته است. قطر اما یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان این محصول بوده است. پیش‌بینی می‌شود در سال 2021 میزان سرمایه‌گذاری جهانی در LNG به 23 میلیارد دلار برسد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.