به گزارش خبر گزاری برنا از اردبیل، نیما حسن‌زاده کارشناس ورزشی در خصوص فعالیت های ورزشی در شرایط کروناو سبک زندگی ورزشکاران در این زمان گفت: فعالیت‌های روزانه و مستمر ورزشکارانی که قبل از کرونا برای المپیک و مسابقات انتخابی المپیک آماده می‌شدند، تحت تأثیر این ویروس قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در یک الی دو ماه اول قهرمانان ملی و حرفه‌ای به طبع تحت تأثیر شرایط کرونایی شده و در خانه ماندند و همین مسائل باعث شد که از سطح آمادگی ۸۰ الی ۱۰۰ درصد برای مسابقات دور بمانند، ادامه داد: ولی با روند تمرینات در خانه دیدیم که قهرمانان ملی همچون سایر اقشار جامعه به‌سوی ورزش در خانه روی آورند.

به گفته حسن‌زاده، قهرمانان ملی برای حفظ آمادگی جسمانی خود، تمریناتی همچون TRX ، تمرینات با کش، تمرینات هوازی و تمرینات با وزن بدن را شروع کردند.

وی اضافه کرد: حفظ آمادگی جسمانی در سطح قهرمانی برای ورزشکارانی که به‌صورت انفرادی تمرین می‌کردند یا رشته آنها توپی نبود حداقل به‌خوبی توانستند نسبت به ورزشکارانی که برای حفظ شرایط ایده‌آل مسابقه به تمرینات تیمی نیاز داشتند، عملکرد مطلوبی داشته باشند ولی در پایان تمرینات TRX، تمرینات با وزنه‌های خانگی و کش تمرینی از اولویت‌های حفظ آمادگی جسمانی خود در سطح فردی بود.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شد که ورزش حرفه‌ای و قهرمانی نه‌تنها در ایران بلکه در سطح جهانی تحت تأثیر قرار گیرد، ادامه داد: ورزش ایران علی‌الخصوص ورزش قهرمانی ایران با به تعویق افتادن المپیک و لیگ‌های برتر رشته‌های مختلف باعث عقب افتادن از شرایط حرفه‌ای و آمادگی مطلوب این رشته‌ها شد.

این کارشناس ورزشی اضافه کرد: پس از مدت کمی فعالان رشته‌های ورزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تست‌گیری قبل مسابقات توانستند کمی به سطح مطلوب قبل از شیوع کرونا برگردند ولی ضرر اصلی را ورزش‌های همگانی در سطح شهرها و محلات متحمل شدند.

به گفته حسن‌زاده، خانه‌نشینی اکثر مردم و بسته بودن باشگاه‌های ورزشی تأثیر بسیار مخربی در کوتاه‌مدت بر روی افرادی گذاشت که ورزش را برای اوقات فراغت و تفریح دنبال می‌کردند و به همین علت، ورزش که یکی از ارکان اصلی تفریح و روحیه‌دهی افراد جامعه است به دلیل شیوع کرونا و صدالبته سو مدیریت وزارت ورزش و جوانان در عرصه ورزش‌های همگانی مغموم ماند.

این کارشناس ورزشی با بیان اینکه طبق آمار ۳۰ درصد افسردگی جامعه به سبب دوران کرونا افزایش‌یافته است، گفت: برای کم کردن تأثیرات مخرب کرونا حداقل در عرصه ورزش‌های همگانی، برگزاری پیاده‌روی‌های خانوادگی، جشنواره‌های کودکان، همایش دوچرخه‌سواری خانوادگی، تخصیص تخفیف برای خانواده‌ها جهت ثبت‌نام در باشگاه‌های ورزشی، برگزاری همایش ورزش‌های صبحگاهی در سطح محلات و از همه مهم‌تر ترویج فرهنگ نشاط اجتماعی با برگزاری رویدادهای متنوع در سطح شهر مؤثر خواهد بود.

به باور حسن‌زاده، برگزاری مسابقات مجازی در رشته‌هایی مانند شطرنج، رشته‌های رزمی که فن و تکنیک‌های نمایشی انجام می‌دهند و مسابقاتی که به‌صورت نه‌چندان حرفه‌ای در سطح چالش ورزش در خانه برگزار می‌شوند توانست بازخورد خوبی در انظار عمومی داشته باشد ولی رشته‌های که به‌صورت تیمی برگزار یا رشته‌هایی که برای برگزاری مسابقه به یک حریف مستقیم نیاز داشتند نتوانستند تأثیر خوبی در حفظ آمادگی ورزشکاران داشته باشند.