شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#جدید
امیریان در گفت‌وگو با ایکنا:

متون حماسی ایران برای جذب نسل جدید نیاز به بازنویسی دارند

داوود امیریان گفت: باید قصه‌های شاهنامه را به شکل امروزی در بیاوریم تا بتواند با نسل جوان و نوجوان ارتباط برقرار کند.

داوود امیریان در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: هیچ کشوری بدون اسطوره و حماسه زنده نمی‌ماند چون قوامی که اسطوره و حماسه به فرهنگ هر کشوری می‌دهد ماندگاری آن را رقم می‌زند. در همین راستا وقتی به کشورهای مختلف نگاه می‌کنیم، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینیم هر یک از آنها برای خود اسطوره‌های دارند که با تعصب و وسواس از آن نگهداری می‌کنند.

وی افزود: اسطوره‌های ایرانی را باید جزو با قدمت‌ترین محسوب کرد زیرا پیش از اینکه زرتشت و یهود شکل بگیرند اسطوره‌های ایرانی وجود داشته‌اند. حکیم ابوالقاسم فردوسی از اسطوره‌های ایرانی استفاده کرد و حماسه‌هایی را به وجود آورد که تا ابد باعث افتخار ایرانیان خواهد بود.

داور جایزه داستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حماسی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ادبیات ترجمه در کشورمان رایج شده چگونه می‌توان به حماسه‌ها و اسطوره‌های ایرانی در حوزه ادبیات تکیه زد، اظهار کرد: اینکه بخواهیم داستان‌های شاهنامه را بازنویسی کنیم در جای خود شایسته است اما قدم تاثیرگذارتر این است که قصه‌های شاهنامه را به شکل امروزی در بیاوریم تا بتواند با نسل جوان و نوجوان ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: برای امروزی کردن حماسه‌ها حتماً نباید به آن شکل تراژدی داد بلکه می‌توان به شکل طنز نیز به آن توجه کرد البته من با کارهایی که سعی دارند حماسه را به لودگی بکشانند مخالفم. همانند برخی متون به اصطلاح طنز که درباره لیلی و مجنون یا قصه‌های شاهنامه نوشته می‌شود.

پرهیز از تصویرسازی یک‌بعدی

این داستان‌نویس با بیان اینکه چهره‌ای تک‌بعدی از اسطوره‌های خود تصویر نکنیم گفت: یکی از اشتباهات دیگر ما این است که سعی می‌کنیم یک بعد از شخصیت اسطوره‌های خود را در متون ادبی نشان دهیم. برای مثال اگر از یک نوجوان یا کودک درباره رستم سوال کنند خواهد گفت وی شخصیتی زورمند بوده که پسر خود را کشته است، در صورتی که رستم وجه‌های فراوانی داشته و بارها ایران را نجات داده است اما همیشه یک شکل از او را برای مخاطب تصویرسازی کرده‌ایم.

وی درباره کارکردهای گوناگون حماسه‌ها چنین توضیح داد: حماسه می‌تواند کارکرد‌های متعددی داشته باشد یعنی هم در وجه تربیتی و هم در وجه سیاسی و فرهنگی قادر است تاثیرات خوبی با خود به همراه بیاورد. برای رسیدن به این خواسته نیز باید از وجود محققان ادبی و تاریخی بهره برد تا آنها مسیر صحیح را پیش روی نویسندگان قرار دهند.

همسویی وطن‌پرستی با دینداری

امیریان درباره حماسه‌های معاصر نیز چنین توضیح داد: حماسه می‌تواند کارکرد دینی هم داشته باشد. آرش قهرمان ایرانی برای دفاع از کیان کشور جان خود را فدا کرد. امام صادق (ع) می‌فرماید؛ «وطن‌پرستی نیمی از ایمان است». بنا به این حدیث آرش یک دین‌مدار بوده است. درضمن در شرایطی که افراسیاب‌ها هنوز وجود دارند و به کشور و انقلاب نظر دارند انتظار می‌رود حس وطن‌پرستی مدافع مردم و کشورمان باشد.

داور جایزه داستان‌های حماسی در انتها تاکید کرد: پیشنهاد من برای کسانی که می‌خواهند در این جایزه شرکت کنند این است، داستان‌نویسی و کاری که انجام می‌دهند را جدی بگیرند و نخواهند سرسری عملی را انجام دهند. به ویژه در حوزه داستان‌های حماسی دقت و تحقیق از نیازهای اساسی است.

انتهای پیام