شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس

اختصاصی/ سوءاستفاده شرکت‌های داروسازی از تولید و توزیع دارو

اختصاصی/ سوءاستفاده شرکت‌های داروسازی از تولید و توزیع دارو

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: برخی از شرکت‌های داروسازی به سوء استفاده‌کنندگان تولید و توزیع دارو تبدیل شده‌اند.

محمد حسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت نیوز، با اشاره به گرانی دارو اظهار داشت: مردم نباید برای دارو و درمان هزینه بیش از اندازه پرداخت کنند، این در حالی است که حتی در قانون اساسی کشورمان بر درمان رایگان تاکید شده است اما متأسفانه این موضوع در کشورمان رعایت نمی‌شود و مردم برای درمان خود هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌کند که گاهی خانواده بیمار مجبور به فروش لوازم و وسایل منزل خود به منظور تهیه دارو می‌شود.

وی افزود: مجلس در اعتبارات سال جاری 8.5 میلیارد دلار برای حوزه سلامت و کالاهای اساسی مردم در نظر گرفت که 3.5 میلیارد دلار آن برای حوزه سلامت بود، اما متأسفانه امروز هزینه‌های درمان مردم و به ویژه بیماران خاص که در قانون هم اعتبار خوبی برای آن در نظر گرفته شده است در عمل اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تصریح کرد: برخی از شرکت‌های داروسازی به سوء استفاده‌کنندگان تولید و توزیع دارو تبدیل شده‌اند.

آصفری خاطرنشان کرد: تا زمانی که سیستم یکپارچه اینترنتی و مجازی در کشورمان به صورت کامل راه‌اندازی نشود و مشکل عدم نظارت بر قیمت توزیع دارو وجود داشته باشد متأسفانه شاهد گرانی دارو و جولان دلالان در بازار دارو خواهیم بود.

وی افزود: متأسفانه چون دارو در کشورمان نسبت به کشورهای خارجی و همسایه ارزان است، تعدادی از افراد به قاچاق دارو مبادرت می‌کنند و ممکن است یک کیف دارویی ایرانی خریداری شده به قیمت 2 میلیون تومان در خارج از مرزها به قیمت 20 تا 40 میلیون تومان به فروش برود که البته این کار به دلیل فقدان سیستم نظارت در وزارت بهداشت و تامین اجتماعی است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار داشت: اگر سیستم نظارت یکشورمان در تولید و توزیع دارو دقیق باشد که قرار بود وزارت بهداشت این گونه اقدام کند اما عملا این موضوع را شاهد نیستیم، به همین دلیل ما شاهد گرانی دارو و وجود تعداد زیاد دلال در بازار دارو هستیم.

آصفری در پایان گفت: به دلیل عدم وجود سیستم نظارتی و کنترلی در حوزه بهداشت و درمان و دارو این موضوع باعث شده قیمت داروها گران بوده و تعدادی از دلالان و مافیا در موضوع قاچاق دارو فعال شده و از یارانه دارو بهره‌مند شوند.