«حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی»، نماینده مردم تبریز و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره ادعا رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: دولت رئیسی میراث‌دار خرابکاری‌های افرادی همچون آقای همتی است که اکنون زبان باز کرده‌اند. ای کاش این افراد در زمان مسئولیت خود کارشان را درست انجام می‌دادند تا دولت را گرفتار چنین کسری بودجه ای نمی کردند. در شرایط حاضر هر چه در دست دولت است محصول و نتیجه عملکرد دولت قبلی است. از افرادی مثل آقای همتی انتظار می‌رود اگر راهکارهای اقتصادی دارند و یا انتقادی را می‌خواهند مطرح کنند منصفانه باشد.

او ادامه داد: برداشت دولت از بانک مرکزی در حد تنخواه قانونی است. البته که این تنخواه در 4 ماه اول دولت روحانی به پایان رسیده بود زیرا دولت قبل حداکثر استفاده را از این تنخواه، انجام داد. بنابراین دولت فعلی بر اساس قانون و همان میزان که می‌توانست تنخواه برداشت کرده و در بقیه موارد هم با همان میزان درآمدهایی که در خزانه واریز شده، عمل کرده است. بر این اساس پروژه‌های عمرانی منتظر خزانه هستند یعنی تخصیص شده اما هنوز پرداختی انجام نشده است. اینکه از منابع بانک‌ها برداشت صورت گرفته را باید سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی توضیح دهند من خبر ندارم، آنچه که خبر دارم این است که از تنخواه بانک مرکزی طبق قانون استفاده شده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می‌تواند بدون استقراض از بانک مرکزی میزان کسری بودجه خود را تامین کند؟ گفت: دولت قبل کسری بودجه را از چند طریق جبران کرد؛ یک اوراق اسلامی و اوراق بانکی که منتشر می‌کرد که صددرصد استفاده را می‌برد و دوم، میزان تنخواه بانک مرکزی و فروش دارایی‌های دولت. طبعا دولت فعلی در این شرایط باید از همین گزینه‌ها استفاده کند. البته دولت یک اقدامات سیاستی هم دارد که با تغییر بعضی سیاست‌ها بنا دارد سه، چهار ماه آینده را مدیریت کند. دولت در خصوص کالاهای اساسی تصمیماتی دارد که بعدا اعلام خواهد کرد. 

او در رابطه با ارائه توضیحات بیشتر درخصوص تصمیم دولت برای تغییر در برخی سیاست‌ها؛ گفت: بگذارید از طریق دولت رسانه ای شود. 

گفتنی است؛ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم، در توییتر نوشت: دولت از منابع بانک‌ها برای تامین کسری بودجه پول برداشت کرده که به نوعی استقراض غیر مستقیم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 4