شهر خبر

نحوه برخورد با کابوس و خواب دیدن‌های کودک

کابوس برای افراد در هر سنی ترسناک است. اما این امر می‌تواند برای بچه‌های خردسال که به سختی تمایز یک رویا را از زندگی واقعی دارند دشوار باشد.

نحوه برخورد با کابوس و خواب دیدن‌های کودک

به گزارش منیبان؛ در اینجا نکاتی برای مقابله با رویاهای بد با بچه‌های کوچک وجود دارد:

- همدلی کنید:

سعی کنید به آنچه در کودکی از آن می‌ترسیدید فکر کنید. شاید این تاریکی، هیولا یا دلقک‌ها باشند. این ترس‌ها حتی ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد. وقتی کودک یا بزرگسال هستید طبیعی است که ترس‌های شما در شب به رویاهای شما سرازیر شود و اغلب آنها را به کابوس تبدیل می‌کند. برای کودکان و بزرگسالان این می‌تواند خواب را بسیار ترسناک و دشوار کند. اگر کودک کوچک شما کابوس می‌بیند مهم است که با فرزند خود همدرد باشید. درک تفاوت ترس در کودکان اولین قدم برای کمک به فرزند شما در مقابله با کابوس‌ها است.

با کودک صحبت کنید:

هنگامی که از آنچه می‌تواند کودک شما را بترساند آگاه شوید می‌توانید اقدامات آگاهانه‌ای برای جلوگیری از کابوس‌های آینده انجام دهید. کوچولوی خود را بنشانید و توضیح دهید که چگونه هیولاها واقعی نیستند. شاید شما دو نفر بتوانید هر شب زیر تخت یا کمد را بررسی کنید تا نشان دهید هیچکس آنجا نیست. اگر مشکل تاریکی است چراغ خواب را امتحان کنید یا درب فرزندتان را باز نگه دارید. آسایش کلیدی است و گاهی اوقات تنها چیزی که کودک شما نیاز دارد کمی اطمینان است. هیچ کس بهتر از والدین خود بچه این کار را انجام نمی‌دهد.

استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها را محدود کنید:

اگرچه ذهن کودک شما خیال انگیز است بسیاری از کابوس‌ها ناشی از سرگرمی‌های ترسناک است. اطمینان حاصل کنید که برنامه‌های تلویزیونی خود را قفل کنید تا کودک شما چیزی را تماشا نکند که برای دیدن آن سن کافی ندارد. بسته به سن و شخصیت کودکتان قبل از خواب از کتاب‌ها یا داستان‌های ترسناک دوری کنید زیرا قبل از خواب کودک کوچک شما در ذهن او خواهد بود. کتاب‌های شاد یا خنده دار بخوانید تا کودک شما با روحیه خوب بخوابد. علاوه‌بر این کودک کوچک شما ممکن است از یک روال سخت هنگام خواب استفاده کند. تغییرات ممکن است باعث ایجاد کابوس شود. برای هماهنگی یک الگوی شبانه با فرزند کوچک خود ایجاد کنید. این شیوه‌ها می‌تواند به تثبیت ذهن او کمک کند تا خوابیدن (و خواب ماندن) نسیمی شود.

صبور باشید:

کابوس‌ها برای همه افراد در هر سنی به ویژه بچه‌های کوچک معمولی و طبیعی است. برای کمک به فرزند خود صبور باشید. قدم‌های آگاهانه‌ای برای آرامش آنهاه بردارید. اگر کابوس‌ها به مرور زمان ادامه پیدا کرد و مشکل جدی برای زندگی روزمره کوچولوی شما ایجاد کرد ممکن است بخواهید برای کمک با پزشک یا روان درمانگر تماس بگیرید.

وبگردی