شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت خودرو#بیمه

جزییات افت قیمت خودرو و تأثیر آن در تعیین خسارت بیمه بدنه ماشین

بیماری همه‌گیر COVID-19 باعث تعطیلی کارخانه های زیادی از جمله کارخانه‌های خودرو شده و تولید خودروها را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است.

جزییات افت قیمت خودرو و تأثیر آن در تعیین خسارت بیمه بدنه ماشین

به گزارش منیبان، در نتیجه تعداد کمتری از خودروهای جدید در بسیاری از نمایندگی‌ها موجود و قیمت ها همچنان بالا است. این امر قیمت خودروهای فرسوده را به ارتفاعات بی سابقه ای رسانده است. گذشته از همه این‌ها، وقتی خودرویی را خریداری می‌کنید در اثر تصادفات متحمل خسارات احتمالی خواهید شد. این خسارت‌ها  به دو دسته اصلی مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند. خسارات مستقیم  به طور کاملا محسوسی بررسی شده و خسارت آن‌ها را بیمه پرداخت می‌کند. اما خسارت غیرمستقیم ظاهری نیست و روزبه‌روز از ارزش خودرو می‌کاهد. به این خسارت غیر مستقیم اصطلاحا خسارت  افت قیمت خودرو  گفته می‌شود. برای اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.

افت قیمت خودرو چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خودرویتان حین تصادفات درگیر آسیب های جزئی یا کلی شده باشد. این آسیب‌ها در طولانی مدت می‌توانند خطرساز باشند.برخی از تصادفات باعث می‌شود که ما مجبور به تعویض قطعات شویم.این موضوع موجب می‌شود قیمت خودرو به میزان مشخصی کاهش یابد.به این کاهش قیمت، افت قیمت خودرو گفته می‌شود.

از طرفی، برخی از خساراتی که به خودرو وارد می‌شود،می‌تواند تا حدی تاثیرگذار باشد که برای خریدار جدید خودرو مشکلاتی را فراهم کند.بنابراین ترجیح بر این است که قیمت خوردوهای دچار آسیب کم شوند و آینده‌ی راننده مدنظر قرار گیرد.

دلایل افت قیمت خودرو چیست؟

افت قیمت خودرو دلایل زیادی دارد که در زیر به هریک از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. گذر زمان و افت مدل خودرو باعث افت قیمت آن خواهد شد.
  2. میزان کارکرد خودرو رابطه مستقیم با افت قیمت آن دارد، در واقع اگر خودروی شما ۱۰۰ هزارکیلومتر در چند سال کار کرده باشد، با افت قیمت خودرویی که در ۵ سال پانصدهزار کیلومتر کارکرده تفاوت بسیاری دارد.
  3. شدت تصادف خودرو، یکی از مهم‎ترین المان‌های افت قیمت خودرو است.برای مثال: اگر خوردوی شما حین تصادف قطعات مهمی را از دست داده باشد: مثل موتور خودرو افت قیمت بسیار بیشتری را در مقایسه با آسیب به درب خودرو احساس خواهد کرد.
  4. آپشن های خودروهای لاکچری که قیمت بسیار گزافی دارند، در صورت آسیب دیدگی در تصادفات، افت قیمت چندصدمیلیونی را به همراه ضرر مالی بیشتر متحمل می‌شوند.

کاهش قیمت ماشین در تصادف

گاهی تصادفات رخ داده شده باعث افت قیمت کمی شده و گاهی شدت بیشتری دارد به صورتی که اگر تعمیرات نیز صورت بگیرد، آسیب‌های ناشی از تصادف باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود.

در هنگام تصادف بخش های زیر اغلب در معرض آسیب دیدگی بیشتری هستند:

  • درب ها
  • کاپوت
  • صندوق عقب
  • سپرها

افت قیمت خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

برای بررسی افت قیمت خودرو و محاسبه کردن آن نیاز به اقدامات کارشناسی خودرو است.علاوه براین، عوامل زیادی در کاهش قیمت خودرو دخیل است که در زیر به تمامی این موارد اشاره می‌کنیم:

  1. سال ساخت خوردو
  2. قیمت خودرو
  3. خودرو داخلی یا وارداتی
  4. سابقه خسارت
  5. بخش آسیب دیده
  6. میزان خسارت
  7. نیاز یا عدم نیاز به تعویض
  8. رنگ شدگی و…

به چه خودروهایی افت قیمت تعلق می‌گیرد؟

قبل از این‌که نرخ خودروها تا این میزان رشد صعودی داشته باشند،خودروها در شرایطی دچار افت قیمت می‌شدند: سال ساخت و محدوده‌ی قیمت از عوامل تعیین کننده‌ی افت قیمت بود. اما امروزه با افزایش قیمت بی سابقه‌ی خودروها دیگر خبری از عوامل تعیین کننده نیست و خودِ کارشناس باید به بررسی خسارت افت قیمت خودرو و خودروهایی که به این مشکل دچار می‌شوند، بپردازد.

افت قیمت خودرو به ازای هرسال

قطعا خودرویی که چند سال کار کرده و در جاده‌های زیادی رانده شده باشد، در مقابل خودروی صفر کیلومتر مقاومت کمتری داشته و خواه ناخواه دچار افت قیمت خواهد شد.

مثلا پراید مدل ۸۷ قیمتی کمتر از پراید صفر کیلومتر دارد.  پس کارکرد خودرو یکی از عوامل مهم در پایین آمدن نرخ خوردو است.

تاثیر مدل ماشین و رنگ خودرو در افت قیمت خودرو

مدل خودرو و رنگ آن از عوامل تاثیرگذار در کاهش نرخ خودروهاست.براساس آمار موجود و تحقیق‌های صورت گرفته خودروهای زرد رنگ کمترین افت قیمت و خودروهایی که به رنگ طلایی،بنفش و قرمز بودند، بیشترین افت قیمت را تجربه کرده‌اند.

چگونه خسارت ناشی از افت قیمت را تعیین و دریافت کنیم؟

بیشتر تصادفاتی که اتفاق می‌افتد طرفین به توافق رسیده و خسارت کاهش قیمت را یا می‌بخشند یا دریافت می‌کنند.اما چنانچه طرفین به توافق نرسند و میزان خسارت وارده کمتر از بیست میلیون تشخیص داده شود، در شورای حل اختلاف بررسی و تامین می‌گردد. اما اگر خسارت بیش از بیست میلیون تومان شود، در دادگاه رسیدگی خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو

برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو و طرح شکایت به مدارک زیر نیاز دارید:

  • کروکی تصادف
  • گزارش پلیس
  • مدارک شناسایی مالک و خودرو

مرجع ذی صلاح برای رسیدگی به خسارت کاهش نرخ ماشین در تصادف

پس از ثبت شکایت، قاضی شورا قرار کارشناسی را صادر کرده و بعد از پرداخت هزینه کارشناسی، کارشناس میزان افت قیمت را محاسبه می‌کند.بعد از آن، مالک خودروی آسیب دیده، دادخواست مطالبه خسارت می‌کند.

چگونه از افت قیمت خودرو جلوگیری کنیم؟

بهترین راه جلوگیری از این خسارت، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی‌ست.اما افت نرخ ماشینی  که براساس سال ساخت خودرو و کارکرد آن اتفاق می‌افتد قابل جلوگیری نخواهد بود.

تاثیر بیمه شخص ثالث در خسارت افت قیمت خودرو

چنانچه شما در سانحه‌های رانندگی گیر بیفتید و دچار مشکل شوید، در صورت داشتن بیمه شخص ثالث کمک بزرگی به شما خواهد شد. این بیمه‌نامه برای تمامی وسایل نقلیه اجباری بوده و نبود آن باعث تبعات جبران ناپذیر خواهد شد. با داشتن بیمه شخص ثالث،  طی سوانح رانندگی، خسارات وارده به جان و مال شخص ثالث تا سقف تعهد تعیین شده پرداخت خواهد شد.

این بیمه می‌تواند تا حدی که خسارت خیلی زیادی وارد نشده باشد، شما را از ضررهای مالی نجات دهد.براساس قانون جدید شما می توانید تا سقف ۱۶ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ بدون ارائه کروکی به شرکت بیمه مقصر، خسارت دریافت کنید. اما اگر شما مقصر حادثه باشید می توانید از بیمه بدنه استفاده کنید.

آیا بیمه بدنه خسارت افت قیمت ماشین را می دهد؟

پس از تصادف، کارشناس با بررسی خودرو میزان خسارت وارده را تعیین می‌کند.در واقع با این بررسی تعیین می‌شود که مقصر حادثه باید چه مقدار از افت قیمت را پرداخت نماید.برخی افراد به علاوه‌ی دریافت خسارت از فرد مقصر، از شرکت بیمه نیز درخواست پرداخت خسارت کرده و از آن‌ها نیز خسارت می‌گیرند. براساس قانون خسارت بدنی ومالی شخص ثالث به عهده بیمه بوده و افت قیمت نیز جزو پوشش های تکمیلی بیمه بدنه به حساب می‌اید. چنانچه این پوشش‌ها را در بیمه‌نامه‌ی خود اضافه و قید کرده باشید. می‌توانید از بیمه بدنه خسارت افت قیمت خودروی خود را دریافت نمایید.

بیمه بدنه ماشین در کمک به خسارت افت قیمت خودرو

همانطور که گفته شد بسته به خسارت وارده می‌توانید از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه استفاده نمایید.بیمه شخص ثالث بیمه اجباری بوده و تمامی وسایل نقلیه باید آن را داشته باشند. اما اگر هنوز این بیمه را خریداری نکرده‌اید می‌توانید در سایت بیمه دات کام پس از تکمیل اطلاعات آن را سفارش دهید. برای سفارش بیمه‌نامه بدنه نیز این امر صادق است. می‌توانید در صفحه استعلام و خرید بیمه بدنه اقدام به سفارش کرده و در مقصد انتخابی خود آن را تحویل بگیرید.

وبگردی