شهر خبر

امضای قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری شرکت‌های اسرائیلی با سعودی‌ها

امضای قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری شرکت‌های صهیونیستی با سعودی‌ها

به نوشته یک رسانه صهیونیستی با وجود عدم امضای رسمی توافق سازش بین ریاض و تل‌آویو اما مراودات تجاری بین دو طرف به شدت گسترش پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه اقتصادی گلوبس در گزارش مفصلی در این رابطه خبر داد عربستان سعودی با وجود عدم امضای رسمی و علنی قرارداد سازش با اسرائیل اما روابط تجاری گسترده‌ای با اسرائیل داشته و قراردادهایی به ارزش یکصد میلیون دلار بین دو طرف به امضا رسیده است.

این رسانه عبری زبان در ادامه گزارش خود آورده است: روند ارتباط بین اسرائیل و عربستان همچنان در حال پیشرفت است و با وجود آن که احتمالا خبری از سازش رسمی بین دو طرف نخواهد بود اما شاهد آن هستیم که بیشتر به سمت و سوی ابعاد اقتصادی پیش رفته در حالی که در بعد امنیتی هم روابط گسترده‌ای بین دو طرف وجود دارد.

به اعتقاد کارشناسان اسرائیلی، افق‌های روشنی در زمینه همکاری تجاری بین تاجران اسرائیلی و سعودی وجود دارد در حالی که بخشی از این مراودات نیز از طریق واسطه‌های اماراتی و به ویژه بحرینی در حال انجام است و باعث شده است تا عربستان به شکل قابل توجهی مورد توجه بخش بازرگانی اسرائیل قرار بگیرد.

یک منبع آگاه اقتصادی فعال در منطقه خلیج فارس هم به این روزنامه عبری زبان گفت: ارزش قراردادهای تجاری بین اسرائیل و عربستان از مرز یکصد میلیون دلار گذشته است گرچه این قراردادها از طریق شرکت‌های ثالث اماراتی یا بحرینی انجام می‌شوند ولی با این حال شاهد رونق بسیاری است.

وی در رابطه با نوع همکاری تجاری بین دو طرف گفت: سعودی‌ها به شدت به دنبال خرید دانش فنی و فن‌آوری هستند، آنها به دنبال دستیابی به تولیدات امنیتی و سامانه‌های اسرائیلی هستند تا بتوانند از این طریق با تهدید حوثی‌ها در یمن استفاده کنند.

دوری گولد رئیس پژوهشکده قدس و سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل در این رابطه گفت: آن چه که سعودی‌ها را وا می‌دارد تا با اسرائیل وارد همکاری شوند، ایران هراسی از یک سو و تلاش برای نزدیک شدن به کاخ سفید از سوی دیگر است، به ویژه که در برهه اخیر این روابط ضربات شدیدی را متحمل شده است.

منبع: تسنیم