شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#سوریه#گفتگو

پیام‌های عملیات «التنف» به آمریکا و اسرائیل؛ عملیاتی در مسیر آزادسازی سوریه و عراق/ اختصاصی


پیام‌های عملیات «التنف» به آمریکا و اسرائیل؛ عملیاتی در مسیر آزادسازی سوریه و عراق/ اختصاصی

سیاستمداران و ناظران مسائل سوریه طی گفتگو با خبرگزاری تسنیم، به اظهارنظر درباره حمله به پایگاه آمریکا در منطقه التنف در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن، پرداختند و آن را حاوی پیام‌های محور مقاومت به آمریکا و رژیم اسرائیل دانستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پس از حمله هوایی اخیر رژیم اسرائیل به «تدمُر» در مرکز سوریه که از آسمان اردن صورت گرفت، اتاق عملیات مشترک نیروهای مقاومت اعلام کردند که واکنش سخت و کوبنده در راه است که این وعده با عملیات پهپادی و موشکی علیه پایگاه نظامی آمریکا در «التنف» سوریه عملی شد.

حمله پهپادی و موشکی چهارشنبه گذشته به التنف، در واقع حمله به منافع هر دو متجاوز یعنی اسرائیل و آمریکا محسوب می‌شود. التنف پایگاه آمریکایی‌ها در مثلث مرزی اردن، عراق و سوریه است که عمده ماجراجویی‌های تجاوزکارانه در آن برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

فرماندهی مرکزی تروریست‌های آمریکا (سنتکام) در واکنش به حمله به التنف، اشاره‌ای به تعداد کشته و زخمی شدگان این حمله نکرد و در راستای کتمان تلفات برآمد، اما از حق مقابله به مثل سخن گفت.

این واکنش سنتکام نشان دهنده این واقعیت است که  حجم خسارات جانی و مالی به آمریکا در این ماجرا قابل توجه و سنگین است و دیگر اینکه تل آویو و واشنگتن پیام حمله به التنف را به خوبی دریافت کردند.

در این راستا تحلیلگران و ناظران امور سوریه در گفتگو با خبرگزاری تسنیم به اظهار نظر درباره حمله به این پایگاه پرداختند.

 عملیات التنف و دست برتر مقاومت

یک عضو کمیسیون امنیت ملی در پارلمان سوریه که خواست نامش فاش نشود، به تسنیم  در دمشق گفت: قبل از حمله به تدمر، همانند بعد از آن نیست و عملیات التنف پیامی به آمریکا و اسرائیل است، به این معنا که دستِ مقاومت برای پاسخ و تلافی، باز است.

این منبع گفت: «در ساعت شش و نیم شامگاه چهارشنبه، پایگاه غیرقانونی التنف در مثلث مرزی میان سوریه- عراق و اردن که از سوی نیروهای ارتش آمریکا اشغال شده است، آماج حمله قرار گرفت.»

عضو کمیسیون امنیت ملی در پارلمان سوریه افزود: «در این عملیات، سه موشک هوشمند و پنج پهپاد در دو موج این پایگاه را هدف قرار داد. این اولین حمله از نوع خود به این پایگاه محسوب می‌شود و مناطق حضور نیروهای آمریکایی به آتش کشیده شد.»

این قانون‌گذار سوری گفت: «رژیم صهیونیستی در روز 13 اکتبر جاری از این پایگاه (التنف) برای انجام حمله گسترده استفاده کرد و برج ارتباطات و برخی مواضع نظامی اطراف متعلق به ارتش سوریه را در منطقه تدمر هدف قرار داد که بر اثر آن شماری شهید و زخمی شدند و خسارات مادی هم به بار آمد.»

منبع مذکور تاکید کرد: «با وجود همه امکانات پیشرفته به ویژه در زمینه حفاظتی از این پایگاه غیرقانونی آمریکا و سامانه دفاع هوایی و رادارهای هشدار سریع که از پیشرفته ترین نوع خود نزد ارتش آمریکاست، این پایگاه هدف قرار گرفت.»

این منبع بیان کرد: با وجود اینکه این پایگاه جدیدترین تجهیزات جنگ و حمایت الکترونیکی در دنیا را دارد که توان رصد قوی و ایجاد پارازیت بر روی همه اشیاء پرنده اعم از پهپادها و موشک‌ها و بالگردها یا بمب افکن ها را دارد؛ اما سه موشک هوشمند و پنج پهپاد عمق پایگاه را هدف قرار داد و برخی اهداف را در داخل آن نابود کرد.

کشور سوریه , ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضدداعش , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور عراق ,

منبع مذکور گفت: عملیات از حیث نظامی و راهبردی موفق بود و پیام اتاق عملیات متحدان سوریه پس از حمله اخیر اسرائیل به تدمر را رساند که هیچ تجاوزی بدون پاسخ نخواهد ماند و واکنش معمولی نخواهد بود بلکه واکنشی شدید خواهد بود.

این منبع اعلام کرد: «اسرائیلی‌ها و حامیان آمریکایی آن‌ها باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند و همه گزینه‌های خود را به خوبی بررسی کنند. اوضاع قبل از حمله به تدمر، دیگر همانند بعد از آن نیست و درباره عملیات التنف هم اینگونه است.»

پایگاه التنف عامل آزار سوریه است

«شارل ابی نادر» کارشناس امور نظامی در همین راستا به خبرگزاری تسنیم گفت: پایگاه التنف مرکز مهم و بسیار حساس و عامل آزار سوریه از سمت شرق بوده و هست. این پایگاه نقطه هماهنگی  و حرکت گروه‌های تروریستی در آن منطقه است. این پایگاه آمریکایی بیشترین تاثیر را بر حرکت ارتش سوریه و متحدانش در محور مقاومت برای تکمیل آزادسازی مناطق تحت اشغال در شرق سوریه را دارد و مانع آن‌ها می‌شود.

ابی نادر تاکید کرد که هدف قرار گرفتن پایگاه غیرقانونی آمریکا در التنف به مثابه واکنشی از سوی محور مقاومت به حمله اخیر اسرائیل به تدمر است. این حمله همچنین حامل پیام برای آمریکایی‌هاست که از امروز به بعد، اسرائیل و دیگران از پایگاه علیه محور مقاومت در سوریه استفاده نکنند.

امکانات ویژه محور مقاومت برای اقدامات تلافی جویانه

کارشناس امور نظامی و راهبردی می‌افزاید: «هراس رژیم صهیونیستی پس از حمله التنف که با دقت و در نهایت موفقیت انجام شد به شکل فزاینده افزایش یافته است؛ زیرا متوجه امکانات محور مقاومت به ویژه در زمینه پهپادهایی  شده‌اند که می‌توانند همه مراکز حیاتی  و تاسیسات این رژیم را هدف قرار دهند.»

شارل ابی نادر تاکید کرد: «این عملیات درگیری و رویارویی میان محور مقامت و اشغالگران را به مکان نظامی دیگر منتقل کرد تا تثبیت و تاکیدی بر امکانات و توان محور مقاومت در رویارویی باشد خواه با آمریکایی‌ها و خواه با دیگران.»

وی بیان کرد: «آنچه رخ داد به مثابه سرآغاز مرحله جدیدی است که عنوان آن مقاومت علیه اشغالگران آمریکایی برای بیرون راندن یکباره و برای همیشه آن‌ها از سوریه در راستای روند آزادسازی سوریه از همه اشغالگران خواهد بود، خواه آنانی که وابسته به کشورهای منطقه یا اروپایی بوده، خواه گروه‌های تروریستی مورد حمایت این کشورها.»

پیامی آتشین به آمریکائی‌ها و اسرائیلی‌ها

از سوی دیگر، «محمد الروسان» عضو کمیته مردمی «دفاع از سوریه» در اردن، از حمله به پایگاه غیرقانونی آمریکا در منطقه التنف سوریه به مثابه واکنش و بازدارندگی راهبردی نام برد.

 از نگاه این شهروند و تحلیل‌گر اردنی، این عملیات به مثابه «پیامی آتشین» به آمریکایی‌ها در وهله اول و سپس اسرائیل در وهله بعدی است.

وی می افراید: «این عملیات جسورانه بود؛ زیرا مستحکم ترین پایگاه اشغالگران آمریکایی در سوریه را هدف قرار داد و گواهی دهنده این است که ارتش سوریه و محور مقاومت تصمیم به بیرون راندن آمریکایی از کشور با سلاح گرفته‌اند.»

محمد الروسان در ادامه به خبرنگار تسنیم گفت: «بر این باورم که حامی تروریسم در منطقه یعنی آمریکا در امان نیست و باید به فکر خروج از سوریه باشد.»

دلایل اهمیت حمله به پایگاه التنف

«ابراهیم ناجی علوش»، تحلیلگر سیاسی نیز در این ارتباط به خبرگزاری تسنیم گفت: «حمله به پایگاه آمریکایی التنف سوریه از چند جنبه دارای اهمیت است؛ نخست اینکه پس از تهدید اتاق عملیات متحدان سوریه به دنبال حمله آمریکایی-اسرائیلی در چند روز قبل به تدمر رخ داد و به مثابه اقدام عملی از سوی این اتاق بود که حرفی که می زند به آن عمل می‌کند.»

وی می‌افزاید: «دوم اینکه منطقه التنف از حیث راهبردی منطقه بسیار حیاتی است؛ زیرا در جاده مواصلاتی میان عراق و سوریه قرار دارد که آمریکایی‌ها به دنبال قطع آن با داعشی‌ها هستند.»

علوش ادامه داد: «همانطور که می‌دانید بخش اعظم حملات داعشی در منطقه البادیه (صحرای مرکزی) علیه ارتش سوریه از محیط پیرامون پایگاه آمریکایی التنف انجام می‌شود که بسیاری از تروریست‌هایی را که برخی در منطقه حضور دارند، در خود جای داده و برخی دیگر نیز با بالگردهای آمریکایی از حسکه به آنجا منتقل می‌شوند.»

وی گفت: موضوع حائز اهمیت دیگر این است که  عملیات التنف، گامی در مسیر آزادسازی سوریه و عراق از لوث آمریکاست. آمریکایی‌ها به طور آشکار گفته‌اند که علت ماندن آن‌ها در سوریه، به دلیل بالانرفتن هزینه حضور آن‌ها در آنجاست و ما به عنوان حامیان محور مقاومت خواهان تشدید حملات و عملیات مقاومت علیه اشغالگران آمریکایی هستیم.»

علوش تاکید کرد: «عملیات ضد اشغالگران آمریکایی باید استمرار داشته باشد و به شکل مقطعی و در واکنش به حمله نباشد بلکه محور مقاومت باید به دنبال ایجاد مقاومت مردمی نظامی علیه حضور آمریکا در سوریه و عراق از شمال تا جنوب سوریه باشد.»

انتهای پیام/