شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اروپا#دولت#رئیس جمهور

تا اول نوامبر؛

پوتین: از پیامدهای بحران انرژی اروپا در روسیه جلوگیری شود

پوتین: از پیامدهای بحران انرژی اروپا در روسیه جلوگیری شود

رئیس جمهور روسیه اعضای کابینه دولت این کشور را موظف کرد تا برای جلوگیری از پیامدهای منفی کمبود انرژی در اروپا و اثرات آن در روسیه، اقدامات لازم را تا اول نوامبر انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وب سایت کاخ کرملین امروز دوشنبه گزارش داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دولت را موظف کرده است تا اقداماتی را برای خنثی کردن پیامدهای منفی بحران انرژی اروپا در این کشور تا ماه نوامبر انجام دهد.

طبق گزارش مذکور، پوتین اعلام کرده است: دولت روسیه باید مجموعه ای از اقدامات را برای خنثی کردن شکل گیری خطرات در فدراسیون روسیه بر اثر پیامدهای منفی کمبود انرژی در کشورهای اروپایی، به ویژه بی ثباتی در بازار کودهای نیتروژن دار، محصولات فلزی و مواد غذایی، ایجاد کند.

یکم ماه نوامبر سال جاری (دوشنبه ۱۰ آبان) ضرب الاجل انجام این کار تعیین شده است.

بحران گاز در اروپا از پاییز امسال پس از آن که قیمتهای بازار آن در هر هزار متر مکعب از هزار دلار فراتر رفت به ۲ هزار دلار در هر هزار متر مکعب نزدیک شد، رو به وخامت رفت.

ناظران بازار بر این باورند که مجموعه ای از عوامل باعث ایجاد این بحران شده است. یکی از آنها افزایش تقاضای گاز در آسیا است که باعث افزایش قیمت ها در بازار آسیا و همچنین خروج صادرات از بازار اروپا شد. همچنین این واقعیت که سهم تولید باد در اروپا به شدت کاهش یافته نیز در وخامت اوضاع تاثیر داشته است.

علی رغم موارد ذکر شده، تاسیسات ذخیره سازی گاز که پایین ترین سطح را دارند، دلیل اصلی نوسانات جدی در بازار گاز اعلام شده است. تا اواسط اکتبر، ۷۱ درصد از حجم گاز تولید شده در فصل گذشته در تاسیسات ذخیره سازی زیرزمینی گاز در اروپا موجود است.

پیشتر و در همین رابطه، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده بود که سیاستمداران غربی نمی توانند به اشتباهات خود اعتراف کنند، چرا که همان اشتباهات باعث افزایش قیمت گاز طبیعی شده است و در ازای اشتباهات خود تلاش می کنند که روسیه را بد ذات جلوه دهند.

وی در این باره گفت: آنها مرتکب یک خطایی شدند و به تولید انرژی از باد امیدوار بودند، اما باد تمام شد. برای چندین ماه بادی در کار نبود. آنها به بازار نقدی امیدوار بودند و بازار نقدی نیز به سطح گرانتری منتقل شد.

سخنگوی کرملین همچنین ادامه داد: آنها نمی توانند اعتراف کنند که اشتباه کرده اند، چرا که سیاستمدار هستند و سپس می توان آنها را برکنار کرد. بنابراین، بهتر است کسی را دیو جلوه دهید. چه کسی بهتر است (نقش) شیطان را داشته باشد؟ یک خرس شرقی بزرگ، یعنی کشور ما روسیه.

وی پیشتر نیز همزمان با رد ادعاهای اوکراین و دولت های غربی و در راس آنها آمریکا، بارها تاکید کرده بود که روسیه از گاز طبیعی به عنوان ابزار و اهرم سیاسی استفاده نمی کند و حتی در سخت ترین شرایط نیز عرضه این کالا را متوقف نکرده است.