شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#موتور

اولین آزمایش موتور "رپتور وکیوم" موشک "استارشیپ" در حالت نصب شده

اولین آزمایش موتور "رپتور وکیوم" موشک "استارشیپ" در حالت نصب شده

شرکت "اسپیس‌ایکس" موتور رپتور موشک غول‌پیکر "استارشیپ" را برای سنجش عملکرد آن در اعماق فضا روی موشک نصب و آن را روشن و آزمایش کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) نقطه عطف دیگری در توسعه موشک "استارشیپ"(Starship) رقم زد و موتور "رپتور وکیوم"(Raptor Vacuum) آن را بر روی این موشک نصب کرد و برای اولین بار آن را آزمایش کرد.

این یک گام مهم دیگر در تلاش‌های مستمر این شرکت برای رسیدن به سیاره مریخ است، زیرا این موتور بزرگ نقش مهمی در پیشرانش این موشک عظیم پس از قرار گرفتن در فضا دارد.

موشک "استارشیپ" نسل جدید موشک‌های "اسپیس‌ایکس" است که برای حمل افراد و محموله‌ها به ماه و مریخ طراحی شده است و این شرکت در ماه مه با موفقیت آن را تا ارتفاع زیادی بالا برد و برای اولین بار آن را با موفقیت فرود آورد.

موتورهای "رپتور" که این پرواز آزمایشی را پیش بردند، از نوعی هستند که "سطح دریا" نامیده می‌شوند و دارای نازل‌های کوچکتری هستند که برای خروج ایمن گازهای خروجی در فشارهای جوی موجود در سطح دریا طراحی شده‌اند، در عین حال که نیروی محرکه‌ای را برای بلند کردن موشک از سطح زمین ایجاد می‌کنند.

از آنجا که فشار جوی ناچیزی در محیط خلاء فضا وجود دارد، نازل‌های این موتور که این نقش را انجام می‌دهند، می‌توانند بسیار بزرگ‌تر باشند و به نوبه خود نیروی رانش بسیار بیشتری تولید کنند.

مرحله فوقانی "استارشیپ" دارای سه موتور رپتور سطح دریا، همراه با سه موتور رپتور خلاء با نازل‌های بسیار بزرگ‌تر است که "اسپیس‌ایکس" آزمایش آنها را از سال گذشته آغاز کرده است.

در آزمایشاتی که به تازگی انجام شده است، یکی از این موتورهای رپتور خلاء روی "استارشیپ" نصب شد و برای اولین بار آزمایش آتش ثابت آن با موفقیت انجام شد.

قسمت زیرین نهایی موشک "استارشیپ" موسوم به موشک "سوپر هوی"(Super Heavy) از نزدیک به ۳۰ موتور رپتور برای بالا بردن ۱۰۰ تن بار به مدار زمین استفاده خواهد کرد که این امر آن را به قوی‌ترین وسیله پرتابی تاریخ تا به امروز تبدیل می‌کند.

"ایلان ماسک" مدیر عامل "اسپیس‌ایکس" گفته است که اگر این شرکت بتواند تأییدیه‌های لازم را از اداره هوانوردی فدرال دریافت کند، اولین پرتاب مداری برای این فضاپیمای نسل جدید می‌تواند در ماه نوامبر انجام شود.

انتهای پیام