شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#ملک#ایتالیا

ملک سلمان ریاست هیئت عربستان در اجلاس سران ۲۰ را بر عهده گرفت


ملک سلمان ریاست هیئت عربستان در اجلاس سران 20 را بر عهده گرفت

دفتر سلطنتی عربستان اعلام کرد که ملک سلمان ریاست هیئت عربستان در اجلاس سران ۲۰ در ایتالیا را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دربار سلطنتی سعودی اعلام کرد که « ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از خلال ارتباط تصویری ریاست هیئت عربستان سعودی در اجلاس سران گروه 20 که در 30 و 31 اکتبر در رم پایتخت ایتالیا برگزار می‌شود را برعهده خواهد داشت.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان دربار سلطنتی سعودی روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از تلاش‌های ایتالیا برای فعالیت در اجلاس سران 20 قدردانی کرد.

پایگاه خلیج الجدید نوشت که مشارکت ملک سلمان در پاسخ به دعوت « ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا برای شرکت در اجلاس سران 20 صورت می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است که عربستان سعودی به عنوان عضوی از اجلاس سران 20 حمایت خود را از این اجلاس اعلام می‌دارد.

پیش از این عربستان میزبان پانزدهمین اجلاس سران 20 در نوامبر 2020 در ریاض از طریق ویدیو کنفرانس بود.

عربستان با برگزاری این اجلاس در پی بهبود وجهه خویش و جلب سرمایه‌های خارجی بود .

بسیاری از گروه‌های حقوق بشری از سران گروه 20 خواستند تا از این فرصت برای تحریم مقامات عربستان استفاده کنند و آنها را به دلیل نقض حقوق بشر تحت فشار قرار دهند. گروه‌های مدافع حقوق بشر و فعالان مدنی نگرانی‌های زیادی مانند دستگیری فعالان حقوق زنان و بازداشت روشنفکران را دارند. جنگ یمن نیز مسئله دیگر در نقض حقوق بشر است.

اجلاس سران 20 در سال 1999 با ابتکارعمل گروه هفت تاسیس شد تا در پی بحران‌های مالی دهه نود، کشورهای بزرگ صنعتی و کشورهای نوپا با هدف ارتقای گفتگوی سازنده میان خود باهم نشستی داشته باشند.

این اجلاس اقتصاد بزرگ گروهی متشکل از وزرای اقتصاد (دارائی) و مسولان بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد برتر دنیا است. گروه 20 متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه اقتصاد است که در مجموع 85 درصد کل اقتصاد جهانی و دو سوم جمعیت جهان را در بر دارند.

اجلاس سران 20 دبیرخانه دائمی‌ ندارد و هر ساله در ماه دسامبر یکی از اعضای آن به صورت چرخشی ریاست آن را برعهده می‌گیرد. این کشور، مسئول سازماندهی و برگزاری نشست بعدی رهبران این اجلاس خواهد بود. همچنین برگزاری نشست‌های متفرقه دیگر را نیز بر عهده آن است. اعضای اجلاس 20 می‌توانند کشورهای غیر عضو را هم به نشست دعوت کنند.

کارشناسان اقتصادی و سیاسی انتقادات زیادی را به این گروه وارد می‌کند، از جمله معتقدند که این نشست‌ها برای برون رفت جهان از چالش‌های اقتصادی و زیست محیطی تاکنون موثر نبوده و در واقعیت تاثیر کمی داشته است.

انتهای پیام/