براساس مطالعات انجام شده، کودکانی که مادران آن‌ها از مقادیر بالای مواد شوینده و ضدعفونی کننده‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آسم هستند.

به گزارش علاج نیوز، مطالعه جدیدی که اخیراً توسط محققان در مورد خطرات قرار گرفتن کودکان در معرض آسم در دانشگاه برگن نروژ انجام شده، محققان بیش از ۳۰۰۰ مادر و فرزند را در تحقیقات خود مورد مطالعه قرار دادند نتیجه این تحقیقات نشان داد کودکانی که مادران آن‌ها در معرض سطوح بالای مواد شوینده و ضدعفونی کننده‌ها قرار گرفته اند، بیشتر در معرض ابتلا به آسم هستند.

مضرات استفاده مکرر از مواد شوینده در خانه

محققان افزودند استفاده مکرر از مواد تمیز کننده در خانه برای زنان باردار می‌تواند به میزان قابل توجهی بر سیستم تنفسی جنین در رحم مادر تأثیر بگذارد و آن را مستعد ابتلا به آسم کند.

 تحقیقات قبلی در مورد قرار گرفتن کودکان در معرض مواد شوینده مانند شوینده ماشین ظرفشویی، پاک کننده‌های چند سطحی، پاک کننده شیشه به دلیل ارتباط آن‌ها با افزایش خطر ۷۰ درصدی ابتلا آسم هشدار داده بود.

بیشتر بخوانید

ارتباط هوای آلوده با بروز چاقی و آسم در کودکان

محققان بیان کردند این محصولات نظافت خانگی اغلب حاوی ترکیبات شیمیایی است که مجاری تنفسی را ملتهب کرده و تنفس را دشوار می‌کند. تخمین زده می‌شود که بیش از ۸ میلیون نفر در انگلستان مبتلا به آسم هستند، حدود ۱۲ درصد از جمعیت این کشور را شامل می‌شود.

سسیلی سوانس از دانشگاه برگن نروژ گفت: از آنجایی که بسیاری از مادران باردار در معرض شوینده‌ها و مواد شیمیایی قوی قرار دارند، این امر اثرات زیادی بر سلامتی کودکان دارد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن والدین در معرض مواد شیمیایی قبل از بارداری ممکن است بر سلامت فرزندان در آینده تأثیر بگذارد.

سوانس تصریح کرد: در رابطه با شناسایی میزان اثرگذاری شوینده‌ها بر آسم تحقیقات بیشتری لازم است.

برخی از دانشمندان می‌گویند: قرار گرفتن در معرض خاک و میکروب در اوایل زندگی کودک سیستم ایمنی بدن او را تقویت می‌کند.

یک مطالعه آمریکایی در سال ۲۰۱۹ بر روی بیش از ۷۰ هزار  پرستار نشان داد که آن‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شوینده و مواد شیمیایی ۲۵ تا ۳۵ درصد در معرض خطر ابتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی هستند.