به گزارش برنا از شینهوا، «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین روز دوشنبه در سخنرانی به مناسبت گرامیداشت پنجاهمین سالگرد احیای عضویت قانونی جمهوری خلق چین  در سازمان ملل تاکید کرد: قوانین بین المللی باید نیز باید توسط همه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل رعایت شود و هیچ استثنایی وجود نداشته باشد.

وی اظهار کرد: چین همواره از روح منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر پیروی کرده و بر ادغام موضوع جهانی بودن حقوق بشر با واقعیت چین پایبند بوده و مسیر توسعه حقوق بشر مطابق با روند عصر و دارای ویژگی  چین را در پیش گرفته  و سهمی بزرگ در پیشرفت حقوق بشر چین و امور حقوق بشر جهان داشته است.

به گفته وی همه کشورهای جهان باید به سازمان ملل احترام بگذارند و به طور مطلوب از این خانواده بزرگ بشری حفاظت کنند. نباید تنها در صورت موافقت با سازمان ملل از آن استفاده کنند و در صورت عدم موافقت به آن توجهی نشان ندهند تا به این ترتیب سازمان ملل بتواند در کمک به امور صلح و توسعه بشری نقشی مثبت تر ایفا کند .

شی گفت: کلید درست و یا نادرست بودن مسیر یک کشور را باید آنجا دید که آیا  مسیر آن کشور با وضعیتش منطبق است، آیا با روند توسعه دوران مطابقت دارد، آیا می تواند باعث توسعه اقتصادی، پیشرفت اجتماعی، بهبود زندگی مردم، ثبات جامعه شود و آیا می تواند مورد حمایت مردم قرار گیرد و به امور پیشرفت بشر کمک کند و یا خیر.

رییس جمهوری چین تاکید کرد که همه انسان ها یک کل واحد هستند و یک خانه به اسم کره زمین دارند. ما باید همکاری برای مقابله مشترک با چالش های مختلف و مشکلات جهانی پیش روی بشر را تقویت کنیم.

به گفته وی جامعه جهانی با مناقشات منطقه ای و مسائل جهانی مانند تروریسم، تغییرات اقلیمی، امنیت سایبری و امنیت زیستی مواجه است و تنها با شکل گیری یک مدیریت جهانی فراگیرتر، سازوکارهای چندجانبه موثرتر و همکاری های منطقه ای فعال تر می توانیم به طور موثر با آنها مقابله کنیم.

شی جین پینگ تاکید کرد که چین با قرار گرفتن در یک نقطه جدید تاریخی،  به مسیر توسعه صلح آمیز پایبند خواهد بود و همواره برای برقراری صلح در جهان تلاش خواهد کرد؛ چین با ادامه دادن راه اصلاحات و درهای باز، همواره در توسعه جهانی نقش خود را ایفا می کند و با پایبندی بر چندجانبه گرایی،  مدافع همیشگی نظم بین المللی خواهد بود.

وی یاداوری کرد که مردم چین همواره از اقتدار و جایگاه سازمان ملل دفاع و چندجانبه گرایی عملی را دنبال می کنند.  همکاری چین و سازمان ملل متحد روز به روزعمیق تر می شود. چین صادقانه مسئولیت ها و مأموریت های خود به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل را انجام می دهد. از اهداف، اصول و منشور سازمان ملل حمایت می کند و از نقش کلیدی سازمان ملل متحد در امور بین المللی دفاع می کند.

به گفته وی چین فعالانه طرفدار حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز اختلافات بوده و بیش از۵۰ هزار  نفر را برای شرکت در عملیات حفظ صلح سازمان ملل اعزام کرده است و اکنون چین از لحاظ بودجه عضویت سازمان ملل و اهدای وجوه برای صلح بانی سازمان ملل در رده دوم جهان قرار دارد.  

شی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ۵۰ سال پیش در چنین روزی، بیست و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ۲۷۵۸ با اکثریت قاطع آرا تصمیم به احیای کلیه حقوق جمهوری خلق چین در سازمان ملل گرفت و دولت جمهوری خلق چین را به عنوان تنها نماینده قانونی چین در سازمان ملل به رسمیت شناخت که یک پیروزی برای مردم چین و همچنین یک پیروزی برای مردم  کشورهای سراسر جهان بود.