شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سایه
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 3 آبان

بودجه سایه تدوین نمی‌شود

کدخبر: 449699
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 3 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

سوم آبان 1351؛ تغییر نرخ مالیات بر درآمد

وزیر دارایی اعلام کرد به امر شاهنشاه آریامهر به منظور توسعه و تقویت بخش کشاورزی و دامپروری از آغاز سال آینده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در امور کشاورزی و دامپروری تا سال 1360 از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

در بخشی از لایحه اصلاح قانون مالیات بر درآمد آمده است؛ کلیه حقوق و مقرری‌بگیرانی که طبق مقررات جاری در تاریخ تصویب این اصلاحیه مشمول معافیت 60 درصد هستند، به شرح زیر از معافیت استفاده خواهند کرد.

تا 180 هزار ریال حقوق سالانه 60 درصد مالیات متعلق تا هفتصد هزار ریال حقوق سالانه 40 درصد مالیات متعلق نسبت به مازاد 180 هزار ریال.

اعلام مسیر تسهیلات‌دهی بانک‌ها

وجوه پس‌انداز مردم به مصرف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و میان‌مدت تولید خواهد رسید و از وجوه پس‌انداز هر بانک، حداقل 45 درصد به اعطای وام و اعتبارات تولیدی و ساختمانی به سرمایه‌گذاران و 30 درصد به سرمایه‌گذاران در اوراق دولتی اختصاص خواهد یافت. مدت وام‌ها و اعتباراتی که بانک‌ها از محل این وجوه خواهند داد از سه سال کمتر نخواهد بود.

دکتر عبدالعلی‌ جهانشاهی در تشریح سیاست پولی و بانکی کشور گفت: در اسفندماه سال گذشته بانک مرکزی ایران به منظور حفظ منافع پس‌اندازکنندگان و تشویق پس‌انداز حداکثر مجاز نرخ بهره پرداختی بانک‌ها به حساب‌های پس‌انداز را از 4.5 درصد به 6.5 درصد در سال افزایش داد. در تعقیب این تصمیم بانک‌های کشور از ابتدای سال‌جاری بهره حساب‌های پس‌انداز را به 5.5 درصد در سال افزایش دادند و در اثر این اقدام و همچنین در اثر افزایش قابل‌توجه درآمد افراد و مخصوصا افزایش درآمد خانوارهای کم‌درآمد که نتیجه مستقیم پیشرفت رشد سریع و خارق‌العاده اقتصاد کشور بود، مبلغ پس‌انداز مردم در بانک‌ها افزایش قابل‌توجهی یافت و با اینکه تبلیغات بانک‌ها درباره حساب پس‌انداز از ابتدای سال‌جاری قطع شده بود، در 5 ماه اول سال‌جاری بر حجم پس‌انداز نزد بانک‌های کشور 7.8 میلیارد ریال افزوده شد؛ درحالی‌که در پنج ماه اول سال گذشته این افزایش فقط 3.4 میلیارد دلار بود.

دکتر جهانشاهی گفت: با توجه به اینکه در گذشته وجوه پس‌انداز اکثرا به مصرف اعتبارات کوتاه‌مدت و در بسیاری از موارد به مصرف امور غیرتولیدی می‌رسد. با استفاده از اختیارات ناشی از قانون پولی و بانکی کشور مصوب تیرماه سال‌جاری مصرف وجوه پس‌انداز به‌ نحوی تعیین شد که این وجوه هرچه بیشتر به مصرف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و میان‌مدت تولیدی برسد. طبق تصمیم متخذه از وجوه پس‌انداز نزد هر بانک حداقل 45 درصد به اعطای وام و اعتبارات تولیدی و ساختمانی به سرمایه‌گذاران و 30 درصد به سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی اختصاص خواهد یافت.

سوم آبان 1371؛ صدور اولین محموله ماده اولیه پاک‌کننده‌ها

اولین محموله «دی‌دی‌بی» (دودسیل بنزن) ماده اولیه پاک‌کننده‌ها به خارج از کشور صادر شد. این مواد که از نظر کیفیت در سطح بین‌المللی قابل‌رقابت است.

برای اولین بار در نظام جمهوری اسلامی ایران از مجتمع آبادان به خارج از کشور صادر می‌شود. این محموله یک هزار تن وزن دارد و به امارات‌متحده عربی صادر شده است.

بورس تهران به عضویت فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار درآمد

در نخستین جلسه مجمع عمومی سالانه فدراسیون جهانی بورس اوراق بهادار که در مکزیکوسیتی برگزار شد، عضویت بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان عضو اصلی فدراسیون جهانی با حق رای در آن مجمع به تصویب رسید.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سازمان بورس اوراق بهادار تهران از سال 1346 کوشش مستمری برای عضویت رسمی در فدراسیون بین‌المللی بورس‌های اوراق بهادار که هدف آن ایجاد همکاری و هماهنگی بین بورس‌های عضو و توسعه بازار اوراق بهادار از یک طرف و خریداران آن از طریق تشریک مساعی با موسسات مالی و بین‌المللی است، به عمل آورده بود. با پایان جنگ و آغاز دوران بازسازی فعالیت‌های سازمان بورس اوراق بهادار تهران از اواسط سال 1368 از سر گرفته شد و با رونق دوباره بورس تهران، فدراسیون مذکور در ابتدا سازمان بورس اوراق بهادار را به عضو طرف مکاتبه پذیرفت. این دسته از اعضا در واقع عضو رسمی فدراسیون نبوده و فقط از آنان برای شرکت در بعضی مجامع و سمینارها، بدون داشتن حق رای و شرکت در فعالیت‌های رسمی فدراسیون دعوت به‌عمل می‌آمد.

سوم آبان 1391؛ نیازی به تدوین بودجه سایه نداریم

همزمان با ابلاغ بخشنامه بودجه سال 92 ازسوی معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به توضیح برخی مولفه‌های بودجه سال آینده کشور پرداخت و گفت: نیازی به تدوین بودجه سایه نداریم، زیرا همه تدابیر لازم برای مدیریت شرایط تحریم را در لایحه بودجه 92 می‌آوریم.

وی همچنین کاهش قیمت نفت در بودجه 92 را متحمل ندانست و درباره قیمت ارز در این بودجه نیز همه چیز را وابسته به توافق‌های دولت و مجلس برشمرد.

داوود منظور در عین حال تاکید کرد که کسری بودجه دولت در سال‌جاری قطعی است، ‌اما این کسری از طریق مکانیزم تخصیص مدیریت می‌شود.

وی افزود: ما باید در تنظیم بودجه نرخی را مبنای پیش‌بینی درآمدهای دولت قرار دهیم. این نرخ به صورت توافقی بین دولت و مجلس تعیین می‌شود.

در مورد سال آینده نیز ما باید براساس مجموع ملاحظات ببینیم که نرخ ارز مناسب برای بودجه 91 چه نرخی است. تعیین نرخ ارز برای فروش موضع دیگری است که توسط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری می‌شود.

منظور همچنین تصریح کرد: نیازی به پیش‌بینی بودجه سایه نیست. ما باید با توجه به تجربه‌ای که در بودجه سال 91 داریم، بودجه سال 92 را تنظیم می‌کنیم. البته نیاز است در آنجا نیز اختیاراتی به دولت داده شود که بتواند طبق مصوبات مجلس بودجه را اجرا کند؛ بنابراین همه تدابیری را که لازم می‌بینیم برای اینکه بتوانیم شرایط تحریم را مدیریت کنیم، در پیش‌نویس لایحه بودجه‌ای که دولت ارسال می‌کند، پیش‌بینی می‌شود.