یسنی به‌منش، رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درخصوص مسمومیت دارویی دوران کرونا، گفت: طی همه گیری کرونا متاسفانه برخی از هموطنان به جای مراجعه به پزشک، اقدام به مصرف خودسرانه دارو، مکمل و ترکیباتی کردند که ادعا می شد در پیشگیری و درمان کرونا موثر است.

او افزود: آخرین نمونه آن ادعایی بود که به صورت صدای ضبط شده در فضای مجازی می چرخید و دست به دست می شد. در این صدای ضبط شده، فردی مدعی شده بود به او و خانواده اش از جانب یک پزشک از کشور آلمان، مصرف یک قطره دارویی توصیه شده است که در پیشگیری و درمان کرونا موثر خواهد بود. در برخورد با این مطالب غیر علمی و حتی خطرناک، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بارها اطلاعیه منتشر کرده و راهنمایی لازم را برای آگاهی مردم ارائه داده است.

به‌منش ادامه داد: باید توجه کرد که اولین اقدام به محض بروز هر بیماری من جمله بیماری کرونا، مراجعه به پزشک و انجام دستوراتی است که به بیمار در مورد مصرف دارو و یا مکمل داده می‌شود. علاوه بر داروها، ترکیبات ضدعفونی کننده و الکل چنانچه به روش صحیح استفاده نشود و به اشتباه خورده شود ممکن است مسمومیت های وخیمی را بوجود آورد.

رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو اضافه کرد: طی سال گذشته در برخی از شهرها شاهد بودیم تخت های بیمارستان به جای رسیدگی به بیماران، با افرادی که با الکل تقلبی مسموم شده بودند اشغال شده بود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیشترین داروهایی که سبب مسمومیت دارویی شده چه بوده است؟ بیان کرد: بر اساس آمار اولیه بدست آمده از هفتاد درصد دانشگاه های کشور در سال 1399، 140 هزار مورد مسمومیت به بیمارستان‌های کشور مراجعه شده است که بدون در نظر گرفتن تعداد مسمومیت های با داروی مسکن مخدر (مانند متادون، ترامادول و مورفین)، 32 درصد از آن‌ها، مسمومیت ها دارویی بوده است.

به‌منش ادامه داد: اگر داروهای مسکن مخدر را به بقیه مسمومیت های دارویی اضافه کنیم، به عدد 45 درصد می رسیم. یعنی تقریبا نیمی از مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان ها دارویی است.

رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو افزود: در سال 1399 و نیمه نخست 1400، داروهای آرامبخش بیشترین عامل مسمومیت دارویی بوده اند و در رتبه دوم مسکن های مخدر (شامل متادون، ترامادول و مرفین) و در رتبه سوم مسکن های غیر مخدر قرار دارند.

به‌منش گفت: مصرف دارو در مقادیر بالاتر از دوز درمانی ممکن است به صورت اتفاقی رخ دهد و یا در افرادی که از اختلالات خلق و خو مانند افسردگی شدید رنج می برند، به قصد وارد کردن صدمه به خودشان صورت گیرد.

او تصریح کرد: اغلب داروهای مسکن مخدر که در ترک اعتیاد به اوپیوئیدها مصرف می شوند، ممکن است به صورت سوء مصرف توسط افرادی که وابستگی به عوامل مخدر دارند استفاده و منجر به مسمومیت شود. داروهای ترک اعتیاد مانند شربت و قرص متادون برای کودکان بسیار خطرناک است و باید دور از دسترس قرار داده شود.

رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افرادی که کرونا می گیرند چه داروهایی را نخورند؟ اظهار کرد: توصیه می شود بیماران در صورت ابتلا به کرونا، داروهایی که از جانب پزشک نسخه می شود را فقط و فقط از داروخانه که تنها مرجع معتبر تهیه دارو است، تهیه و مصرف کنند.

به‌منش افزود: داروهایی که از مکانی غیر از داروخانه تهیه شود قاچاق است و چون نظارتی بر سلامت آن‌ها به عمل نیامده است، مطمئنا اثربخشی و سلامت آن زیر سوال خواهد بود و چه بسا مصرف آن منجر به بروز عوارض بی شماری در مصرف کنندگان شود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسمومیت دارویی با ویتامین ها به چه صورت است؟ بیان کرد: بدیهی است مصرف دارو و مکمل بدون تجویز پزشک و بدون دریافت راهنمایی از داروساز، می تواند خطرناک باشد و فرد را به سمت عوارض دارویی و حتی مسمومیت پیش ببرد. ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین آ، د، کا و ای از این قبیل هستند. در صورت مصرف بیش از نیاز بدن، این ویتامین ها می توانند منجر به  مسمومیت شوند. 

انتهای پیام/4