شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#فوتبال#فوتبال ایران

چرا سازمان بازرسی ورود نمی‌کند؟

تاریکخانه سازمان لیگ وفرار از شفاف‌سازی/ شائبه نفع مالی افراد خاص

تاریکخانه سازمان لیگ وفرار از شفاف‌سازی/ شائبه نفع مالی افراد خاص

سازمان لیگ فوتبال ایران که حاضر نیست تبلیغات محیطی را به باشگاه‌ها واگذار کند تاکنون شفاف‌سازی مالی در مورد درآمدهایش از این محل نداشته تا ابهامات در این مورد افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان لیگ فوتبال ایران که از برگزاری منظم و حرفه ای مسابقات هم عاجز است و بعد از بیست و یک دوره هنوز نتوانسته به ثبات لازم در برنامه ریزی برسد، چند سالی است تبلیغات محیطی را در اختیار خود گرفته تا از این طریق بتواند برای فوتبال درآمدزایی کند اما هر چه می گذرد بر ابهامات این اقدام سازمان اضافه می شود.

چند ماه مانده به شروع بیست و یکمین دوره رقابتهای لیگ برتر اطلاعیه ای از سوی سازمان لیگ منتشر شد که طی آن از شرکت ها و نهادهای متقاضی خواسته شده بود برای در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی فوتبال اقدام کنند اما پس از سپری شدن زمانی که برای تحویل پاکت ها در نظر گرفته شده بود هیچ شرکتی حاضر نشد در این مزایده شرکت کند چرا که سازمان لیگ رقم بالایی را به عنوان کف قرارداد اعلام کرده بود.

هر چند این رقم هم از سوی سازمان لیگ به طور رسمی شفاف سازی نشد و مثل سایر موارد در تاریکخانه این سازمان باقی ماند اما خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد که این رقم حدود 170 میلیارد تومان بوده است که با وجود پا پیش گذاشتن دو شرکت برای گرفتن پاکت ثبت نام، در نهایت به خاطر همین رقم بالا این دو شرکت هم حاضر نشدند در مزایده شرکت کنند.

در این مورد گفته می شود که این رقم هم ترفندی از سوی مسئولان سازمان لیگ بوده تا شرکت ها و متقاضیان را از حضور در مزایده فراری دهند و در نهایت کار بازهم در دست برخی افراد خاص باشند تا هر طور که خواستند قرارداد ببندند و هر طور که خواستند با شرکت ها و برندهای مختلف پشت صحنه مراودات خاص خود را داشته باشند.

زمانی که عقد قراردادها و گرفتن اسپانسرها در اختیار یک شخص خاص باشد و او مسئول این کار باشد طبیعی است که امکان هر گونه لابی و زد و بند وجود دارد و رقم هایی که در قرارداد وارد می شود با رقم هایی که رد و بدل می شود متفاوت خواهد بود. شاید به همین خاطر است که برخی افراد تمایل نداشتند شرکتی در مزایده شرکت کند تا کار همچنان در اختیار خودشان باشد.

این اتفاق در شرایطی دوباره تکرار شده است که سازمان لیگ نسبت به دوره های گذشته هیچ شفاف سازی نکرد که چقدر از محل تبلیغات محیطی درآمد داشته و چقدر آن سهم باشگاه ها شده و چقدر به سایر بخش ها رسیده است.

طبیعی است که وقتی شفاف سازی لازم در این مورد صورت نگیرد و نهادهای نظارتی هم به این ماجرا ورود نکنند، برخی اشخاص خاص که در این ماجرا دخیل هستند به خود اجازه می دهد هر طور که می خواهند قراردادها را ببندند و با شرکت ها و برندها توافقات دیگری هم داشته باشند!

سازمان بازرسی که در سالهای اخیر نفوذ و ورود خوبی به فدراسیون های ورزشی داشته و بر قراردادهای مالی آنها نظارت داشته است چرا به قراردادهای منعقد شده در سازمان لیگ ورود نمی کند و پشت پرده این توافق ها را بررسی نمی کند تا مشخص شود چه کسانی از این وضعی نفع می برند و ثمره توافق پشت پرده چه مسائلی است.