شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#واکسن کرونا

ترکیه در مسیر اجباری کردن واکسن کرونا


ترکیه در مسیر اجباری کردن واکسن کرونا

به دنبال افزایش شمار مبتلایان و تلفات بیماران کرونایی در کشور ترکیه، برخی از متخصصین طب پیشنهاد کرده‌اند که تزریق واکسن اجباری شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با وجود اجرای عملیات واکسیناسیون گسترده در هفته‌های اخیر در ترکیه هنوز هم میزان تلفات بیماران کرونایی در این کشور به شکل مشهود و تعیین‌کننده‌ای پایین نیامده است.

با این که در یک مقطع کوتاه طلایی و نوید بخش، شمار مبتلایان در بازه زمانی 24 ساعت، به عدد کمتر از 5 هزار نفر رسیده بود، اما مدتی است ترکیه  یک بار دیگر در سطح 30 هزار بیمار در شبانه روز مانده است و این موضوعی است که بسیاری از اطبا و متخصصین این کشور را نگران کرده است. وزارت بهداشت ترکیه آخرین آمار مربوط به ابتلا و تلفات بیماران کرونایی را اعلام کرد.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ملی ترکیه، آمار روز شنبه را به این شکل اعلام کرد:

شمار بیماران فوت شده در بازه زمانی 24 ساعت: 228 نفر.

شمار مبتلایان جدید 28 هزار و 192 نفر.

شمار  تست در شبانه روز: 367 هزار مورد.

تعداد کل واکسن‌های تزریق شده در ترکیه 115 میلیون و 55 هزار دوز.

تاکنون 77 درصد از  شهروندان بالای 18 سال جمعیت 84 میلیون نفری ترکیه واکسینه شده‌اند.

30 درصد از بیماران جدید متعلق به گروه سنی 10 تا 19 سال هستند.

برخی از تحلیلگران در رسانه ها و فضای مجازی پیشنهاد کرده اند که برای مخالفین واکسن جزای سنگین در نظر گرفته شود. آنان معتقدند که مخالفین کرونا به سلامت جامعه لطمه می زنند و باید از رفت و آمد آنان در مکان های عمومی و حضورشان در وسایل نقلیه عمومی جلوگیری شود.

اما برخی از رسانه های محافظه کار با این ایده مخالفند و معتقدند که دولت و دستگاه قضا چنین حقی ندارند.

ترس از کرونای بدتر از دلتا

ظاهراً نسخه جدید کرونا بسیار خطرناکتر از دلتا است. پروفسور دکتر طوفان کورک استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول گفته است:«ورژن و نوع جدیدی از ویروس کرونا به نام آی 4.2 منتشر شده که به مراتب از دلتا نیز خطرناک تر است. اگر این ویروس در ترکیه شیوع پیدا کند، شرایط بسیار سختی پدید می‌آید. چرا که نه تنها در محیط‌های باز، بلکه در محیط های بسته نیز هیچ گونه مراعاتی در مورد پروتکل های بهداشتی مشاهده نمی‌کنیم و انتشار این ویروس می تواند ما را با مشکلات بزرگی روبرو کند.»

همچنین خانم پروفسور دکتر سراب شمشک یاووز عضو هیات علمی دانشگاه آنکارا گفته است:«ما باید به شکل جدی نگران مدارس باشیم. چرا که طبیعتاً عدم مراعات پروتکل های بهداشتی و نادیده گرفتن فاصله اجتماعی در مدارس و به ویژه در زنگ های بازی و ورزش بیشتر از بزرگسالان است. باید تعداد آزمایش‌ها در مدارس بیشتر شود و طوری برنامه‌ریزی کنیم که به‌ شکل رندومی در تعداد زیادی از مدارس به ویژه در شهرهای شلوغ، آزمایش های فراوان صورت بگیرد.»

واکسن اجباری شود

پروفسور دکتر آلپر شنر عضو هیئت علمی ستاد مبارزه با کرونا در ترکیه گفته است:«متاسفانه با وجود آن که امکانات و منابع انسانی خوبی در اختیار داریم، اما هنوز هم بخشی از شهروندان بالای 18 سال از تزریق واکسن امتناع می‌کنند و همین موضوع ما را با مشکلات بزرگی روبرو کرده است. چرا که ما هنوز هم به میانگین تزریق دو دوز واکسن برای  هشتاد درصد جمعیت  نرسیده‌ایم. در چنین شرایطی هیچ چاره و راهکاری برای ما باقی نمانده و معتقدیم که دولت، هرچه زودتر باید تزریق واکسن را برای تمام گروه های سنی اجباری کند و اگر درصد کمی از شهروندان، تحت هیچ شرایطی راضی به تزریق واکسن نشدند، چنان محدودیت های سنگینی برایشان اعمال کند که عملاً هر کسی مجبور شود واکسن خود را در اولین فرصت تزریق کند وگرنه سلامت اجتماعی ما به شکل جدی به خطر می‌افتد و همین حالا هم عادی سازی شرایط زندگی باعث شده که بسیاری از مردم عملاً فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی را به طور کامل کنار بگذارند.»

در پایان باید گفت، رسیدن به بالاترین میزان ضریب امنیت اجتماعی در ترکیه و مهار کامل کرونا در شرایط فعلی اهمیت سیاسی اقتصادی ویژه پیدا کرده است. چرا که اقتصاد ترکیه عملاً با بحران بزرگی روبرو شده و فشار تورم و بیکاری، میلیون‌ها خانوار این کشور را با مشکلات جدی روبرو کرده است. 

از طرفی دیگر، روز به روز به میزان انتقادات رهبران و سران احزاب مخالف از دولت افزوده شده و خواهان برگزاری انتخابات پیش از موعد هستند. در نتیجه در چنین شرایطی مبارزه جدی و مهار کرونا، می‌تواند برای دولت، یک برگ برنده در برابر مخالفین باشد و بر عکس اگر کرونا شیوع بیشتری پیدا کند و شمار بیماران و مبتلایان در سطح بالایی بماند، نه تنها تبعات و پیامدهای اقتصادی منفی فراوانی برای ترکیه به دنبال خواهد آورد، بلکه فضا را مهیا می‌کند تا احزاب مخالف، روز به روز بر شدت حملات خود بیفزایند و با تحویل انتخابات پیش از موعد، حزب حاکم را از صحنه سیاسی ترکیه کنار بزنند.

 

انتهای پیام/