سقوط میراژ-2000 نیروی هوایی هند

رسانه‌ها گزارش دادند که یک فروند جنگنده نیروی هوایی هند در روزهای گذشته سقوط کرده است.

به نوشته وبگاه «دیفنس نت» یک فروند جنگنده «میراژ-۲۰۰۰ » نیروی هوایی هند در روزهای گذشته نزدیک «ایالت مادهایا پرادش» سقوط کرد. نیروی هوایی هند اعلام کرده که این جنگنده حین ماوریت آموزشی دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

 بنابر اعلام این وزارتخانه، خلبان این جنگنده به موقع موفق به خروج اضطراری شد. نیروی هوایی هند اعلام کرده که تیم تحقیق در حال بررسی علت دقیق سقوط این جنگنده پیشرفته است. طی ماه‌های گذشته نیروی هوایی هند چند فروند هواپیمای  خود  از جمله انواع میگ را به دلیل نقص فنی از دست داد. هند  از سال ۲۰۱۹ تاکنون  بیش از ۱۳ فروند هواپیمای نظامی را در جریان سوانح هوایی از دست داده و در نتیجه  شماری از پرسنل زبده این کشور کشته شده‌اند.

سقوط میراژ-2000 نیروی هوایی هند

میراژ-۲۰۰۰، جنگنده چندمنظوره تک‌ موتوره بال‌مثلثی ساخت شرکت هوایی داسو فرانسه است  تولید این جنگنده تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت و حدود ۶۰۰ فروند از آن به ۹ کشور فرانسه، هند، تایوان، امارات متحده عربی، یونان، مصر، پرو، قطر و برزیل ارسال شد. این هواپیما در مدل‌های مختلف تک‌سرنشین و آموزشی دوسرنشین تولید شده‌ است و یک نوع  آن قابلیت حمل موشک کروز با کلاهک اتمی را دارد. 

برآوردهای تازه نیروی هوایی هند نشان می‌دهد که این کشور برای تقابل با رقبای منطقه‌ای، به صدها جنگنده جدید و پیشرفته نیاز دارد. نیروی هوایی هند در حال حاضر دارای ۳۰ اسکادران جنگنده برای مقابله با تهدیدهای چین و پاکستان است. از آنجا که این نیرو قبلاً بازنشستگی جنگنده‌های «میگ-۲۱» خود را در چند سال آینده اعلام کرده است، بنابر این برای حفظ قدرت خود نیاز به صدها جنگنده دارد.

«راکش کومار سینگ بهادوریا» فرمانده نیروی هوایی هند در پاسخ به کمبود شدید جنگنده ‌گفته است که این نیرو به دنبال خرید ۳۵۰ فروند جنگنده دیگر از جمله ۸۳ فروند «تجاس»  تولید داخل در ۲۰ سال آینده است.

او که در اجلاس مهندسی صنایع هوافضای هند حضور داشت گفت که  در حال حاضر، این نیرو با کمبود ۱۲ اسکادران (هر اسکادران متشکل از ۱۸ تا 20 جنگنده است) برای مقابله با تهدیدهای ادعایی ناشی از چین و پاکستان مواجه است.