شهرخبر

اختصاص سهام به ۱۰میلیون نفر جامانده از عدالت / تکلیف جاماندگان تا دو هفته آینده مشخص خواهد شد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از مشخص شدن تکلیف ۱۰ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت در طول دو هفته آینده خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمدرضا پورابراهیمی، روز گذشته پیرامون موضوع جاماندگان سهام عدالت تصریح کرد: در بخش اول، افرادی هستند که در ابتدا فرم پر کرده و ثبت‌نام هم کرده بودند. اما در حال حاضر، جزء مشمولین نیستند که حدود دو میلیون نفر را شامل می شوند. در بخش بعدی و مطابق با آمار سازمان بهزیستی و کمیته امداد، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از سهام عدالت جا مانده‌اند.

وی در ادامه افزود: برآورد ما این است که درمجموع حدود ده میلیون نفر، جاماندگان از سهام عدالت هستند. جلساتی در زمینه تعیین تکلیف جاماندگان این سهام در مجلس داشته‌ایم و بررسی برخی جزییات باقی مانده است. پیش‌بینی می‌کنیم تا دو هفته دیگر، تکلیف جاماندگان سهام عدالت روشن شود.

پورابراهیمی اظهار داشت: دولت از محل سهام عدالت، این توانایی را دارد تا به جاماندگان نیز سودی را پرداخت کند. زیرا ۴۸درصد از مجموع سهام شرکت‌های قابل واگذاری در زمان اجرای سهام عدالت مشمول واگذاری ۱۰۰درصد بودند که در حال حاضر، دولت ۴۸درصد از مالکیت آن‌ها را تصاحب کرده است.

هفته گذشته نیز، پورابراهیمی از ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهوری درباره جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: این نامه به وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه ارجاع شده است.

١۴ شهریورماه سال جاری بود که پس از گذشت حدود یک سال از بلاتکلیفی جاماندگان از سهام عدالت، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت رییس‌جمهوری با اختصاص سهام برای جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال و ارجاع موضوع به سازمان برنامه و بودجه خبر داد. به گفته پورابراهیمی، به زودی به جاماندگان، سهام‌ عدالت اختصاص خواهد یافت و اولویت با سازمان‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی است. محل تامین سهام نیز از سبد دستگاه‌هایی است که سهام آنها برای سهام عدالت در نظر گرفته شده‌ بود و از باقیمانده سهام همان شرکت‌ها، سهام جاماندگان تامین خواهد شد.

با ابلاغ دستور آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ١٣٩٩، نمایندگان مجلس طرح جاماندگان سهام عدالت را به جریان انداختند که در تاریخ ١٣ خردادماه سال گذشته اعلام وصول شد.

لازم به ذکر است؛ تعداد کل جاماندگان از سهام عدالت ۲۰میلیون نفر است که ۱۰ میلیون نفر از این تعداد تحت پوشش نهادهای حمایتی بوده و شامل؛ ۶ میلیون نفر کارگر ساختمانی، یک میلیون و ٢٠٠هزار نفر کمیته امدادی‌ها، دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، است. همچنین افرادی که جزء ۶ دهک پایین درآمدی هستند و تحت پوشش هیچ مرکز حمایتی هم قرار ندارند (حدود ۱۰ میلیون نفر) بخش دیگری از جاماندگان سهام عدالت را شامل می‌شوند که تا به حال موفق به دریافت سهام عدالت نشده‌اند.