دانشمندان دانشگاه اومئو سوئد در تازه‌ترین یافته‌های خود به این نتیجه رسیدند که واکسن‌های mRNA تقویت کننده‌های موثرتری هستند.

به گزارش علاج نیوز: به نقل از مدیکال اکسپرس، طبق مطالعه‌ای که در ۱۷ اکتبر در مجله Health Regional Health منتشر شد، استفاده از واکسیناسیون هترولوگ ChAdOx۱ nCoV-۱۹ و mRNA پرایم بوست مؤثرتر از واکسیناسیون همولوگ ChAdOx۱ nCoV-۱۹/ChAdOx۱ nCoV-۱۹ است.

پیتر نوردستروم از دانشگاه اومئو سوئد و همکارانش، اثربخشی واکسیناسیون هترولوگ اولیه تقویت کننده کووید-۱۹ را در میان افرادی در سوئد که تا ۵ ژوئیه ۲۰۲۱ دو دوز واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده بودند، بررسی کردند. گروه مطالعه شامل ۹۴۵۶۹ نفر بود که واکسن تقویت کننده هترولوگ را دریافت کردند؛ همچنین ۱۸۰۷۱۶ نفر انتخاب شدند که در تاریخ واکسیناسیون مورد مربوطه واکسینه نشده بودند.

محققان عفونت علامتی کووید-۱۹ را در ۱۸۷ فرد با برنامه واکسن هترولوگ در ۳۰۶ نفر از گروه کنترل واکسینه نشده تایید کردند. به مدت ۷۶ روز اثربخشی واکسن تنظیم‌شده به ترتیب برای واکسیناسیون هترولوگ ChAdOx۱ nCoV-۱۹/BNT۱۶۲b۲ و واکسیناسیون هترولوگ nCoV-۱۹/mRNA-۱۲۷۳ nCoV-۱۹/mRNA-۱۲۷۳ به ترتیب ۶۷ و ۷۹ درصد بود. هنگامی که با هم ترکیب و تجزیه و تحلیل شد، اثربخشی واکسن برای برنامه‌های هترولوگ ۶۸ درصد بود که به طور قابل‌توجهی بالاتر از اثربخشی ۵۰ درصدی بود که برای واکسیناسیون همولوگ ChAdOx۱ nCoV-۱۹ مشاهده شد.

نوردستروم در بیانیه‌ای گفت: مطالعه ما کاهش خطر بیشتری را برای افرادی که واکسن mRNA را پس از دریافت اولین دوز مبتنی بر ناقل دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که واکسن مبتنی بر ناقل را برای هر دو دوز دریافت کرده‌اند، نشان می‌دهد.