شهرخبر

تصمیمی جدی برای تغییر فرمول محاسبه پتروشیمی‌ ها اعلام نشده است

هنوز تصمیم جدی در خصوص تغییر فرمول قیمت‌گذاری دلاری پتروشیمی‌ها گرفته نشده، اما امیدواریم در صورت قطعیت تصمیمات جدید، این تغییرات در راستای منافع همه فعالان این صنعت از جمله تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی  با اعلام این خبر گفت: در پی انتشار خبر مربوط به تغییر فرمول قیمت‌گذاری پایه محصولات پتروشیمی بر پایه دلار که از سوی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی مطرح شد با معاون وزیر صمت صحبت کردم. آنچه مسلم است، هنوز تصمیم جدی در این رابطه گرفته نشده است و قاعدتاٌ باید تا قبل از گرفتن تصمیمی قطعی در این حوزه تمام جوانب کار بررسی شود و مشخص شود که منظور از این تغییرات دقیقا چیست.

وی با اشاره به این که در این خبر آمده است فرمول قیمت‌گذاری پایه محصولات پتروشیمی بر مبنای دلار تغییر خواهد کرد افزود: در این خصوص هنوز نه جلسه‌ای با تولیدکنندگان برگزار شده و نه اعلامی صورت گرفته است. از این‌رو، گمان نمی‌رود تا بررسی کامل موضوع و پخته‌ شدن آن تصمیمی گرفته شود. در این خصوص هنوز به‌طور رسمی چیزی اعلام نشده و فقط گفته شد به منظور بررسی موضوع، جلسات کارشناسی برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: اما در هر صورت امید می‌رود تصمیمات عاقلانه‌ای گرفته شود و این تصمیمات منجر به بروز مشکلات برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان این صنعت نشود. انتظار می‌رود پیش از تصمیمی در این حوزه، با تولیدکنندگان صادرکنندگان جلسات لازم برگزار شود تا لطمه‌ای به صادارت و تولید وارد نشود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در خصوص فرمول فعلی قیمت‌گذاری پتروشیمی‌ها گفت: شرکت های تولیدکننده پتروشیمی، خوراک را دلاری خریداری و در ریال ضرب می‌کنند و در نهایت آن را به صورت ریال پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر، دلار صادراتی را در نیما می‌فروشند و با همان قیمت نیما محصولات پتروشیمی تعیین می‌شود. حال وقتی تمام صادرات با دلار نیمایی به فروش می‌رسد، محصولشان را باید بر چه مبنایی بفروشند.

وی افزود: اینکه گفته شود مبنای قیمت‌گذاری دلاری نباشد و با قیمت ریال محاسبه شود، الان نیز همین‌طور است. تولیدکنندگان در حال حاضر نیز دلارشان را بر مبنای نیما می فروشند. این روش نیز همان است. تولیدکنندکان پتروشیمی در حال حاضر قیمت محصولات داخلی را با همان مبنای دلار نیمایی ۵ درصد تخفیف می‌دهند.

وی گفت: در حال حاضر در کشور ما غیر از  ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای برخی کالاها همچون نهاده‌ها و دارو پرداخت می‌شود، ارز رسمی کشور ارز نیما است و تولیدکنندگان پتروشیمی نیز با دلار نیما کار می‌کنند.

مهدوی ابهری درباره این موضوع که مبنای قیمت‌گذاری پتروشیمی‌ها قیمت ماه قبل ملاک باشد، گفت: اینکه گفته می‌شود قیمت ماه گذشته مبنا قرار بگیرد، فرمول درستی نیست چون قیمت‌های جهانی ممکن است نوسان داشته باشد و ما باید بر مبنای نرخ‌های جهانی حرکت کنیم به همین دلیل است که در حال حاضر وقتی در دنیا قیمت‌ها رو به افزایش است ما نیز افزایش قیمت داریم و وقتی قیمت‌ها نزولی می‌شود، قیمت‌ها در داخل کاهش می‌یابد.

وی افزود: قیمت‌ها در بازار داخلی باید بر مبنای جهانی محاسبه شود و نمی‌شود ما جزیره جدا باشیم و تغییرات قیمتی دنیا باید در مبادلات و قیمت‌ها لحاظ شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در پایان تأکید کرد: روش فعلی ایرادی ندارد و روش جدیدی که بتواند هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده جایگزینی بهتر باشد، متصور نیست.

گفتنی است، طی چند روز اخیر خبری از قول محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی منتشر شده است مبنی بر اینکه فرمول قیمت‌گذاری پایه تغییر خواهد کرد. به گفته این مقام مسئول، کارشناسی‌های لازم در خصوص فرمول جدید صورت گرفته که به زودی اعلام خواهد شد.