شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تاریخ

(تصاویر) عجیب و غریب‌ترین سیاستمداران تاریخ

«بورس جانسون» همواره این تصور را به دیگران می‌دهد که همین لحظه از خواب بیدار شده است و میتوان او را حتی با لباس ورزشی هم بیرون دید. حتی او یک بار در حالیکه زیپ لاین انجام میداد در میانه راه در مقابل چشم همگان گیر افتاد.
پ

در این گزارش برخی از سیاستمداران تاریخ را معرفی می‌کنیم که از جهات مختلف عجیب و غریب به نظر می‌رسند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در تصور ما، اغلب سیاستمداران در سرتاسر جهان افرادی متشخص هستند که همواره گروهی را در کنار خود دارند تا به بالابردن سطح دانش و توانایی آن‌ها کمک کنند و از نظر ظاهری نیز شمایلی مطلوب برای آنان فراهم کنند.

در مقابل برخی سیاستمداران رفتار‌های عجیب و غریبی دارند و هرگز به حواشی و داستان‌های اطراف خود اهمیت نمی‌دهند. در این گزارش برخی از چنین سیاستمداران در طول تاریخ را معرفی می‌کنیم.

صفرمراد نیازف

«صفرمراد نیازُف» رئیس‌جمهور پیشین ترکمنستان بود که قوانین عجیبی برای این کشور وضع کرد. نیازف «باله، سیرک و پرکردن دندان با طلا» را ممنوع اعلام کرد و نام ۲ ماه از ماه‌های تقویم ترکمنستان را به نام خود و مادرش تغییر داد. او حتی در تقویم تعطیلاتی را برای «اسب‌ها و خربزه» در نظر گرفت و نام آن را نیز روز ملی اسب و روز ملی خربزه گذاشت.

نیازف بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۶ (۱۳۷۰ تا ۱۳۸۵) رئیس‌جمهور ترکمنستان بود. زمانیکه پس از مرگ نیازف با مردمی که او را پیشتر ملاقات کرده بودند مصاحبه کردند، اغلب او را فردی کمرو و خجالتی توصیف می‌کردند.

زمانیکه نیازف ۸ساله بود پدر خود را از دست داد و چند سال بعد نیز به دنبال زلزله‌ای در عشق‌آباد (پایتخت ترکمنستان) باقی اعضای خانواده او نیز جان خود را از دست دادند. او پس از آن در خانه‌های گروهی زندگی می‌کرد و از همین رو کودکی را با روال طبیعی خود نگذرانده بود و احتمال می‌رود قوانین نامتعارف او و ملاقات‌های گاه و بی‌گاهش با شهروندان عادی، تلاشی باشد برای برقراری ارتباط با مردم.

صفرمراد نیازف

راب فورد

«رابرت بروس راب فورد» سیاستمدار و تاجرکانادایی، و ۶۴ امین شهردار تورنتو بود که اغلب او را به عنوان فردی با مشکلات فراوان می‌شناسند. فورد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ (از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳) مشغول به کار بود، اما درسال ۲۰۱۶ به دلیل سرطان درگذشت.

گرچه او اکنون دیگر نیست، اما همچنان رسانه‌ها و مردم در سطح جهانی از کار‌های عجیب و غریب او حرف می‌زنند. فورد فردی بسیار فربه بود که کار‌های نامتعارفی نیز انجام می‌داد، به طور مثال سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) ویدئویی از او منتشر کرد که فورد را در حال مصرف کوکائین نشان می‌داد.

او در ابتدا این مسئله را رد می‌کرد، اما پس از پخش کامل ویدئو، مجبور به پذیرش شد و اعلام کرد کوکائین مصرف می‌کرده است. البته فورد معتقد بود تفریحی به استعمال کوکائین می‌پردازد و از کناره‌گیری از سمت خود سرباز می‌زد.

سال بعد از آن (۲۰۱۴) ویدئوی دیگری از فورد منتشر شد که او را در حال استعمال کراک نشان می‌داد، اما این بار فورد برای چند ماه به مرکزی برای ترک اعتیاد مراجعه کرد تا خود را درمان کند.

او همچنان از استعفا خودداری می‌کرد، اما سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت در انتخابات شهرداری شرکت نکند و تمرکز خود را بر شورای شهر بگذارد که متوجه شد به نوع خاص و نادری از سرطان (لیپوسارکوم) مبتلاست. پس از آن، فورد دوره‌های مختلفی را در بیمارستان گذراند تا در ماه مارس ۲۰۱۶ (فروردین ۱۳۹۵) در بیمارستان درگذشت.

راب فورد

ماریون باری

«ماریون باری» دومین شهردار منتخب تاریخ واشنگتن دی‌سی آمریکا و درکل ۴ امین شهردار بود. باریون دور اول بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱ (۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰) شهردار شد و در آن زمان همه او را با نام «شهردار زندگی» صدا می‌کردند.

باریون دوره کوتاهی به دلیل رسوایی پیش‌آمده مجبور به ترک مقام خود شد و در آن زمان ۶ ماه را نیز در زندان فدرال آمریکا به سر برد. ماریون باری مدتی کوکائین مصرف می‌کرد و سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) اف‌بی‌آی او را در حالی بازداشت کرد که در حال خرید کوکائین از معشوق سابق خود بود.

البته با وجود این رسوایی او برای بار دوم نیز در انتخابات شهرداری پیروز شد و بعد نیز در شورای شهر مشغول به کار بود. مدتی بعد باری برای بار دیگر از سوی پلیس به دلیل رانندگی در حالی که مشروبات الکلی مصرف کرده بود بازداشت شد. البته او مدتی گرفتار اعتیاد به الکل نیز بود و بار‌ها زمانی که به کلاب‌های شبانه می‌رفت، دیده شده بود.

ماریون باری

آرنولد شوارتزنگر

«آرنولد شوارتزنگر» چهره شناخته شده‌ایست که اغلب او را به دلیل فیلم‌های محبوبش در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ می‌شناسیم. اما شوارتزنگر از لحاظ دیگری نیز چهره‌ای شناخته شده است، خیلی پیشتر از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، تصمیم بگیرد که از چهره‌های مشهور در زمینه سیاسی استفاده کند، شوارتزنگر بدون هیچ تجربه‌ای، فرماندار کالیفرنیا شد.

مشکل بزرگ او در آن زمان این بود که شوارتزنگر شهروند اتریش بود و به همین دلیل نمی‌توانست برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کند. او بسیار تلاش کرد تا قانون آمریکا را تغییردهد، اما در آن زمان کسی تمایلی به تغییر قانون در این زمینه نداشت.

شوارتزنگر گرچه به عنوان یک بدنساز و قهرمان زیبایی اندام شناخته می‌شود، اما اغلب آشکارا از علاقه‌اش به سیگار برگ و سیگار‌های لوکس صحبت می‌کند، او حتی پس از رسیدن به مقام فرمانداری ممنوعیت استعمال سیگار در برخی مکان‌ها را لغو کرد.

آرنولد شوارتزنگر

ماریان ویلیامسون

تا پیش از انتخابات سال گذشته کمتر کسی نام «ماریان ویلیامسون» را شنیده بود، اما زمانیکه او در انتخابات ۲۰۲۰ اعلام کرد قصد دارد مقابل ایجاد کمپین انتخاباتی بایستد، به چهره‌ای شناخته شده مبدل گشت.

او پیش از این هرگز فعالیتی در سیاست نداشت و یک فعال در حوزه مبارزه با بیماری ایدز بود، نامش به عنوان نگارنده ۱۳ کتاب نیز شناخته می‌شد. اما صحبت‌های او در توییتر معمولا میان مردم به خوبی شناخته شده است و به نوعی او را با نام «جادوگر دوره مدرن» خطاب می‌کنند.

اکثر صحبت‌هایی که ویلیامسون در توییتر خود می‌نویسد درباره نیرو‌های نهان و از عالم غیب است که در سیاست دست دارند و تغییراتی را از دل تاریکی بوجود می‌آورند. این اظهارات جادوگرمآبانه او باعث شده برخی پیرو او باشند و برخی دیگری نیز به شکلی او را به سخره گیرند.

ویلیامسون همچنین به دلیل مخالفت با مواد روانگردان و قوانین مربوط به واکسیناسیون نیز شناخته می‌شود. البته به نظر می‌رسد او با عجیب‌وغریب بودن خود عجین شده و از این مسئله به عنوان ابزاری برای شناخته شدن بیشتر استفاده می‌کند.

ماریان ویلیامسون

هرمن کین

«هرمن کین» سیاستمدار، بازرگان و مقاله‌نویس آمریکایی، بیشتر به دلیل تاسیس مجموعه رستوران‌ها زنجیره‌ای «گادفادر پیتزا» شناخته می‌شود. او در دوره انتخابات ریاست جمهور رقیب «باراک اوباما» بود و تصور می‌کرد بتواند آرای سیاهپوستان بیشتری را به نسبت اوباما به خود اختصاص دهد.

کین برای این هدف خود شعاری درباره قوانین مالیاتی می‌داد که از شدت سادگی و غیرواقعی بودن، بیشتر به قوانین بازی کامپیوتری «سیمز سیتی» شبیه بود. همچنین قوانینی که او در نظر داشت بیشتر به نفع ثروتمندان بود تا قشر متوسط یا کم بضاعت جامعه. البته در انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ، کین را برای ریاست بر فدرال رزو آمریکا (بانک مرکزی) درنظر گرفته بود که با واکنش منفی شهروندان این کشور مواجه شد.

هرمن کین

فرانسوا دووالیه

«فرانسوا دووالیه» که با عنوان «پاپا داک» نیز شناخته می‌شود بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۱ (۱۳۳۶ تا ۱۳۵۰) رهبر هائیتی بود. دوالیه پیش از رسیدن به قدرت، پزشک بود و زمانیکه می‌خواست به قدرت برسد شعار خدمت به سیاهان را سرلوحه خود قرار داده بود. اما زمانیکه به قدرت رسید پلیس مخفی تشکیل داد و در بدو ورود ۳۰ هزار نفر از مخالفانش را بازداشت و به قتل رساند. گفته می‌شود که تفریح پس از شام او این بود که به سیاه چال برود و شاهد شکنجه شدن مخالفانش باشد.

او خود را تجسمِ روح یک جادوگر مرده از هائیتی می‌دانست و به طور مرتب درباره طلسم‌های او و ابزاری که او به کار می‌برده صحبت می‌کرد. فرانسوا از این طریق افراد بسیاری را می‌ترساند تا نتوانند علیه او اقدامی انجام دهند. افراد در آن زمان به قدری می‌ترسیدند که حتی در خفا و زمانیکه می‌دانستند کسی به آن‌ها گوش نمی‌دهد نیز درباره فرانسوا صحبت نمی‌کردند. یکی از کار‌های عجیب او این بود که ادعا کرد ترور «جان اف. کندی» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، به دلیل طلسم‌های او انجام شده است.

فرانسوا دووالیه

عیدی امین

«عیدی امین» رئیس‌جمهور اوگاندا از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۹) بود که به عنوان دیکتاتور خودکامه و مستبدی در این کشور شناخته می‌شد. این مسئله به حدی بود که به او لقب «قصاب اوگاندا» را داده بودند.

البته او هرگز خود را به عنوان قصاب اوگاندا نشناخت و همیشه خود را به عنوان «آخرین پادشاه اسکاتلند» خطاب می‌کرد، این کار از آن رو که اوگاندا حتی در قاره اروپا و نزدیک اسکاتلند قرار ندارد، اقدامی بسیار عجیب بود. این توهم او به قدری دور از ذهن بود که بعد‌ها فیلمی با نام «آخرین پادشاه اسکاتلند» درباره او ساخته شد.

دلیل این توهم در امین نیز احتمالا این بود که انگلیس در سال ۱۹۷۷ (۱۳۵۷) روابط دیپلماتیک خود را با رژیم امین قطع کرد و امین مدعی شکست دادن انگلیس شد، خود را فاتح قلمرو امپراتوری این کشور نامید و همچنین مدعی تاج‌وتخت در اسکاتلند شد.

عیدی امین با گذشت زمان سرسخت‌تر و دمدمی‌مزاج‌تر می‌شد و رفتار‌های غیرعادی و غیرقابل پیش‌بینی زیادی از خود نشان می‌داد. او برای خود القاب و عناوین مختلفی انتخاب می‌کرد، «عالی‌جناب، رئیس‌جمهور ابدی، فیلد مارشال، دکتر و خداوندگار همه جانداران روی زمین و ماهیان دریا‌ها و فاتح قلمرو امپراتوری بریتانیا در آفریقا و به‌ویژه در اوگاندا» از جمله این عناوین بودند.

عیدی امین حداقل ۶ همسر داشت و تعداد فرزندانش نیز بین ۳۴ تا ۵۴ نفر برآورد می‌شوند.

عیدی امین

بوریس جانسون

«بورس جانسون» به تازگی به دلیل رسیدن به مقام نخست‌وزیری در انگلیس در میان مردم به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد و اغلب او را با نام «دونالد ترامپ انگلیس» می‌شناسند. البته شباهت‌های این دو نفر خیلی کمتر از چیزیست که مردم فکر می‌کنند. ترامپ و جانسون هر دو در نیویورک متولد شدند، عقاید سیاسی عجیب و غریب دارند و کمی هم در فلسفه به سمت ملی‌گرایی گرایش دارند، این‌ها تنها شباهت‌های میان این دو نفر است.

اما در مقابل تفاوت‌های این دو نفر بسیار است، ترامپ اغلب خود را بسیار جدی می‌گیرد و به خود بهای زیادی می‌دهد، اما جانسون در مقابل این گونه نیست و همواره این تصور را به دست می‌دهد که همین لحظه از خواب بیدار شده است و میتوان او را حتی با لباس ورزشی هم بیرون دید. حتی او یک بار در حالیکه زیپ لاین انجام میداد در میانه راه در مقابل چشم همگان گیر افتاد و در عوض اینکه ناراحت شود این مسئله را با شوخی و خنده گذراند.

بوریس جانسون