شهر خبر

منتظر گرانی گاز باشیم؟

کارشناس انرژی تاکید داشت: در صورت عدم رعایت مردم در شرایط هشدار، ممکن است با کمبودهایی مواجه شویم. به طور کلی باید گفت که به صورت جنرال و عمومی تدابیری اندیشیده شده است که عموم مردم نگرانی از نظر تامین گاز نداشته باشند.

جهان زمستان امسال با گرانی گاز مواجه خواهد شد. با سرمای بیشتر و مصرف گاز بیشتر، افزایش قیمت گاز نیز در جهان شکل خواهد گرفت. کشورهای مختلف با آگاهی از وضعیتی که در برابر سرما با آن مواجه می شوند تدابیر لازم برای مصرف گاز را اندیشیده اند و حتی به مردم خبر از افزایش قیمت گاز داده اند.

خانوارهای جهان، زمستان امسال هزینه گاز بیشتری نسبت به سال گذشته پرداخت خواهند کرد به طور مثال به آمریکایی ها هشدار داده شده است که منتظر قبض های گران در برابر انرژی مصرفی گاز برای گرم کردن آنها در زمستان باشند. ⁠⁠ به گفته اداره اطلاعات انرژی، تقریباً نیمی از خانوارهای آمریکایی که خانه های خود را با گاز طبیعی گرم می کنند ، نسبت به سال گذشته به طور متوسط ​​۳۰ درصد بیشتر در قبوض خود هزینه می کنند. اگر زمستان سردتر از متوسط ​​باشد ، صورتحساب ها بیشتر خواهد بود.

لازم است تا دولت تدبیری به خرج دهد

حال قیمت گاز، برای خانوارهای ایرانی در زمستان امسال چگونه خواهد بود؟ ایران به احتمال زیاد مشکل مشابهی خواهد داشت و اماحسن مرادی، کارشناس انرژی و استاد دانشگاه تهران در رابطه با احتمال افزایش قیمت گاز در ایران همزمان با افزایش این انرژی در دنیا اظهار داشت: قاعدتاً ایران نیز با توجه به بالا رفتن قیمت گاز در اغلب نقاط باید قیمت گاز را بالا ببرد. با این حال با توجه به ملاحظات جمعیتی، انسانی و استفاده جامعه در رابطه با ازدیاد قیمت گاز، لازم است تا دولت تدبیری به خرج دهد تا جلوی افزایش قیمت گاز همراه با دیگر شاخص های تورم را دهد.

او در پاسخ به این سوال که اگر با کمبود گاز مواجه شویم چه راه حلی وجود دارد، افزود: برای اینکه با کمبود گاز مواجه نشویم، راه حل های مختلفی وجود دارد از جمله این که در مواقع اضطراری که پیش بینی می شود ۱۰ یا ۵ روز بیشتر به طول نیانجامد می توان برای کلیه نیروگاه های حرارتی، سوخت اضافی نفت و گازوئیل ارسال و مخازن آن ها را پر کرد، با این حال در صورت مواجهه با بالانس منفی گاز می توان سوخت نیروگاه های گازی را قطع و از گازوئیل برای آن ها استفاده کرد تا بتوان جوابگوی نیاز جامعه بود.

عموم مردم نگرانی از نظر تامین گاز نداشته باشند

این کارشناس انرژی گفت: بنابراین به نظر می رسد در ایران از نظر سوخت گازی کمتر دچار مضیغه باشیم، اگرچه شبکه گازی کشور گسترش پیدا کرده و بخش هایی از کشور مانند روستا ها و مساکنی که دولت ساخته است گازرسانی شده و بخش عمده ای از گاز نیز به آن ها اختصاص یافته است و در صورت عدم رعایت مردم در شرایط هشدار، ممکن است با کمبودهایی مواجه شویم. به طور کلی باید گفت که به صورت جنرال و عمومی تدابیری اندیشیده شده است که عموم مردم نگرانی از نظر تامین گاز نداشته باشند.

منبع: رکنا