شهرخبر

در گفت‌وگو گسترش نیوز با رییس هیات عامل ایمیدرو مطرح شد:

اقتصاد کشور در حال تغییر شکل

جعفری: کشور ما با در اختیار داشتن جمعیت جوان و پتانسیل های بالا در زمینه‌های فناوری، چند سالی است که در این مسیر حرکت خود را آغاز کرده است و با وجود تحریم های ظالمانه، اقتصاد کشور در حال تغییر شکل از منبع‌محوری به دانش‌بنیانی است.

اقتصاد اقتصاد کشور در حال تغییر شکل

بخش معادن وصنایع معدنی ایران از مزیتها و ظرفیتهای بالقوه قابل توجهی برای کمک به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در اقتصاد ایران برخوردار است. باتوجه به وجود ذخایرگسترده معدنی وبا درنظرگرفتن پیوندهای بسیارقوی و طولانی بین فعالیتهای معدنی باطیف وسیعی ازصنایع وخدمات کشور،توسعه معادن و صنایع معدنی می تواند سهم تعیین کننده ای در رشد اقتصادی وایجاد اشتغال ایفا کند و همانطوری که در برنامه توسعه ششم نیز تاکید گردیده، این بخش را به یکی ازپیشرانهای اصلی رشداقتصادی تبدیل نماید. خوشبختانه قوانین بالادستی ارزشمندی مانند برنامه توسعه ششم، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون بهبود فضای کسب و کار، قانون معادن، قانون نظام مهندسی معدن و... وجود دارند که با اجرای دقیق آنها می توان گامهای مهمی در راستای توسعه اقتصادی کشور برداشت، اگر چه این قوانین نیز در مواردی نیاز به اصلاح و به روز رسانی دارند. معادن وصنایع معدنی به دلیل برخورداری از قابلیت تولید محصولات صادراتی در ارزش افزوده صادراتی کشورسهیم بوده وبه دلیل تنوع وپراکندگی ذخایر معدنی می تواند به برنامه های رشد در اغلب مناطق غیر برخوردار و دور افتاده کشور کمک نماید.

ایمیدرو-جعفری

در طرح های توسعه فولاد و مس عقب هستیم

وجیه الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در گفتگو با گسترش نیوز در پاسخ به این سوال که آیا در طرح های توسعه فولاد و مس نسبت به برنامه های توسعه ای عقب هستیم، اظهار کرد: ما در حوزه فولاد در تمام زنجیره ها توانسته ایم هم واحد را ایجاد کنیم و هم ظرفیت مورد نیاز ایجاد شود و اکنون تولید به بهترین شکل انجام می شود. البته ناگفته نماند که در حوزه های بالادستی زنجیره فولاد یعنی در بخش سنگ آهن نیازمند به اکتشاف های جدید هستیم. اما در حوزه مس، اکنون اکتشافات متناسب با ظرفیت ها است و باید توسعه صنایع پایین دستی حوزه مس را در الویت و توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما باید در زنجیره های پایین دستی برای ارزش افزوده های بیشتر کار را دنبال کنیم. این حوزه برمی گردد به سیاست های وزارت صمت که قطعا این سیاست را دنبال می کند که در زنجیره های پایین دستی ارزش افزوده ایجاد کند. امروز شمش فولاد به میزان مورد نیاز در کشور وجود دارد و باید بر روی ساخت ورق و صنایع بعدی تمرکز کنیم تا در صنایعی همانند تولید لوازم خانگی بتوانیم به رشد بهتری از گذشته دست پیدا کنیم.

تاثیر تحریم بر اجرای پروژه ها

رییس هیات عامل ایمیدرو در مورد اینکه آیا تحریم توانسته بر روند اجاری پروژه ها تاثیر بگذارد اظهار کرد: بطور قطع در روند برخی از پروژه ها اثرگذار بوده است اما خوب تحریم سبب شد که ما در کشور روند بومی سازی را تقویت کنیم،‌ تا بتوانیم بیشتر از شرکت های دانش بنیان داخلی کمک بگیریم. تا تکنولوژی های جدید را با استفاده از دانش متخصصان ایرانی بهبود و توسعه دهیم.

جعفری اظهار کرد: در مورد معدن و صنایع معدنی چون معدن رشته ای است که اکنون در شرایط خاصی قرار دارد در نتیجه ما استخراج می کنیم و به عنوان مواد اولیه سعی می کنیم که زنجیره را برای کشور به عنوان مواد اولیه بقیه محصولات پیش بریم و تولید کنیم.امروز احساس نیاز برای گذر از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش بنیان در تمامی جوامع بیش از پیش احساس می‌شود و در این راستا باید زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان را از طریق شکل‌گیری کسب و کار دانش بنیان کوچک و متوسط فراهم کرد تا از دایره رقابت جا نمانیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان بیان کرد: ما بر این باوریم که سرمایه‌‌های اقتصادی کشورمان تنها محدود به منابع زیرزمینی مانند نفت و معادن نیست بلکه نیروی انسانی سرمایه اصلی به حساب می‌آید؛ در واقع اصول بنیادی اقتصاد دانش‌بنیان بر نیروی انسانی خلاق و متخصص استوار شده است. بر این اساس، کشور ما با در اختیار داشتن جمعیت جوان و پتانسیل های بالا در زمینه‌های فناوری، چند سالی است که در این مسیر حرکت خود را آغاز کرده است و با وجود تحریم های ظالمانه، اقتصاد کشور در حال تغییر شکل از منبع‌محوری به دانش‌بنیانی است.