شهر خبر

یادداشت| امر به معروف و نهی از منکر جامعه را در برابر تهاجم فرهنگی واکسینه می‌کند


یادداشت| امر به معروف و نهی از منکر جامعه را در برابر تهاجم فرهنگی واکسینه می‌کند

اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر، جامعه را از جنبه‌های مختلف در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن واکسینه می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، محسن رایجی در یادداشتی برای تسنیم نوشت: واژه معروف در لغت، به معنای شناخته شده و منکر به معنای ناشناخته و نادانسته آمده است. امّا در اصطلاح معروف به کار و حالتی گفته می شود که خوب بودن آن از نظر شرع و یا عقل به اثبات رسیده باشد. منکر نیز کاری است که از نظر شرع یا عقل، زشت و ناپسند تشخیص داده شود. در واقع، معروف کاری است که انجام آن ترجیح داشته باشد و منکر کاری است که انجام ندادن آن بهتر است.

تفاوت ماهوی  امر به معروف و نهی از منکر با ارشاد و نصیحت

گاهی امر به معروف و نهی از منکر، با ارشاد و نصیحت به یک معنی می آید ولی واقعیت آن است که نصیحت و ارشاد، بیشتر جنبه دلسوزی و اندرز و تعلیم و موعظه دارد و همراه با وفق و مداراست، ولی امر به معروف و نهی از منکر به صورت تکلیف و دستوری از سوی شرع مقدس است.

امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه مقدس است که امت اسلام برای رسیدن به سعادت باید به‌عنوان یک تکلیف دینی و شرعی به آن عمل کند.اگر به این دو فریضه مهم توجه و عمل نشود، هنجارهای غلط، جایگزین هنجارهای صحیح شده و جامعه به تباهی کشیده می‌شود.

اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر، جامعه را از جنبه‌های مختلف در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن بیمه می کند.در این شرایط که دشمنان با تمام قوا علیه اسلام و نظام اسلامی ایران وارد میدان شده، اصل امر به معروف و نهی از منکر باید با ظرافت‌هایی اجرا شود که بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد.

برای تأثیرگذاری بیشتر این فریضه باید برنامه‌ریزی محتوایی و اساسی صورت گیرد. این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که فریضه امر به معروف و نهی از منکر تنها منحصر به یک جنبه از زندگی انسان نیست بلکه در همه ابعاد اجتماعی،اقتصادی،سیاسی و فرهنگی تأثیرگذار است.

نقش امر به معروف و نهی از منکر در اصلاح امور، نقشی پایه‌ای است و ترک این فریضه موجب فساد امور و زوال جامعه است.

امر به معروف و نهی از منکر، از احکام عالی و ترقی بخش اسلام است و به همگان حق می دهد که اجرای احکام را از همگان مطالبه کنند و با معصیت و خلاف شرع مبارزه کنند.

از سوی دیگر، یکی از مقوله‌های جامعه اسلامی در حوزه مسائل اخلاقی و اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر است که باید همه جوانان به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نهادینه شدن فریضه امر به معروف در جامعه با همت همه اقشار و با بستر‌سازی بیشتر جهت تعمیق این فرهنگ اسلامی است.وضعیت امروز جامعه ما با توجه به هجمه‌های فرهنگی دشمنان اسلام ایجاب می کند که این فریضه در جامعه به طور گسترده عملی شود.

خانواده‌ها نقش عمده‌ای در تربیت و تثبیت اصول اسلامی داشته و اصول تربیت اسلامی باید بر اساس فریضه امر به معروف و نهی از منکر گام به گام در تربیت فرزندان مدنظر قرار گیرد تا در زمان حضور در جامعه، پایبند به قوانین اسلامی  و دین اسلام باشند.

انتهای پیام/