شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اندونزی#تعداد#کشورهای اسلامی

اندونزی؛ پیشتاز کشورهای اسلامی در تعداد کاربران شبکه های اجتماعی


اندونزی؛ پیشتاز کشورهای اسلامی در تعداد کاربران شبکه های اجتماعی

اندونزی با ۱۷۰ میلیون نفر کاربر فعال در شبکه های اجتماعی از کشورهای اسلامی پیشتاز در استفاده از شبکه های اجتماعی در دنیا به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ کشور اندونزی از نظر جغرافیایی در بخش جنوب شرقی اقیانوسیه قرار دارد و یک مجمع‌الجزایر است که در آن 17 هزار جزیره و 33 استان دیده می‌شود. وسعت آب های این کشور سه برابر خشکی های آن است.
اندونزی بزرگ‌ترین مجمع الجزایر کره خاکی و چهارمین کشور پرجمعیت جهان است که 274 میلیون نفر جمعیت دارد. از این تعداد حدود 204 میلیون مسلمان هستند که 2 میلیون نفر آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند.

اطلاعات فضای مجازی اندونزی

تعداد سیم‌کارت‌های فعال: 345.3 میلیون نفر (125.6 درصد)

کاربران اینترنت : 202.6 میلیون نفر (73.7 درصد)

کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی : 170 میلیون نفر (61.8 درصد)

بیشتر بخوانید:

وضعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در اندونزی

استفاده از (YouTube) با ضریب نفوذ حدود 94 درصد، بیشترین استفاده را در رسانه‌های اجتماعی در اندونزی را به خود اختصاص داده است. با این حال، سایر رسانه های اجتماعی شناخته شده دیگر مانند WhatsApp و Instagram نیز از نفوذ بالایی در آنجا برخوردار هستند و این باعث می شود اندونزی یکی از بزرگترین بازارهای رسانه های اجتماعی در جهان را در اختیار داشته باشد. برای اکثر اندونزیایی ها، شبکه های اجتماعی راهی مناسب برای تماس با خانواده ها در مکان های دورافتاده مجمع الجزایر است

اثرگذاری شبکه های اجتماعی در اندونزی به حدی است که در سالهای اخیر دولت مجبور به اتخاذ سیاست هایی در راستای کاهش نفوذ آن روی مردم شده است. به عنوان نمونه در سال 2019، به دنبال آشوب های انتخاباتی ، دولت دسترسی به محبوب ترین سیستم های شبکه‌های اجتماعی را برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی تا حدی محدود کرد. پلتفرم های اصلی تحت تأثیر این ممنوعیت، شبکه های اجتماعی پیشرو مانند YouTube ، WhatsApp ، Facebook و Instagram بودند.

طبق آمار منتشر شده در وب سایت statista، تعداد کاربران فعال فیسبوک اندونزی در ژوئیه 2019، 130 میلیون نفر گزارش و اعلام شده است. هند با 270 میلیون و آمریکا با 190 میلیون کاربر فعال در رده‌های اول و دوم جهان قرار دارند و اندونزی در رتبه سوم ایستاده است.

بازی‌های ویدئویی در اندونزی

طبق اعلام یک مؤسسه پژوهشی در زمینه بازی به‌نام نیوزو، تعداد کاربران فعال بازی‌های ویدئویی در اندونزی در سال  2017 حدود 43٫7 میلیون نفر برآورد شده‌است. این افراد در مجموع 879٫7 میلیون دلار در این زمینه هزینه کرده‌اند که به‌طور میانگین معادل 20٫13 دلار در سال به ازای هر شخص است. این موضوع اندونزی را به بزرگترین بازار بازی‌های ویدئویی در منطقه جنوب شرق آسیا بدل کرده و این کشور را پس از تایوان و بالاتر از کشور هند در رده شانزدهمین بازار بزرگ بازی در جهان قرار داده‌است.

تقریباً 56٪ از کاربران بازی‌های رایانه‌ای در اندونزی مرد هستند که از این جمعیت 26٪ در رده سنی 21 تا 35 سال قرار دارند. این دو گروه دارای بیشترین جمعیت در میان گروه‌های مختلف بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای هستند. همچنین از میان 44٪ بازیکنان زن در اندونزی، 15٪ در رده سنی 10 تا 20 سال، 21٪ در رده سنی 21 تا 35 سال و 8 درصد دیگر در سنین بین 35 تا 50 سال قرار دارند.

بازی‌های ویدئویی ساخت اندونزی

بعضی از بازی‌های ویدئویی که در کشور اندونزی توسعه یافته‌اند عبارتند از:
• سنتو گاکوئن (2011)
• سامورای تایزن (2013)
• درداوت (2014)
• اوربیز (2017)
• لگرند لگسی (2018)
• ریج این پیس (2018)

شبکه اجتماعی اسلامی «لبیک»؛
در سال 1398 شبکه اجتماعی «لبیک» که براساس اخلاق و ارزش های اسلامی فعالیت می کند توسط اندونزی در سطح جهانی آغاز به کار کرد. به گفته سازندگان، هدف از ساخت «لبیک» این است که بستری برای ترویج ارزش های اسلامی و به عنوان یک فضای آنلاین محترمانه و مبتنی بر راستگویی ، نیازهای مردم را تأمین کند. این پلتفرم به جای تبلیغات هدفمند تهاجمی، اهداف خیرخواهانه را در دستور کار خود قرار داده است. لبیک فضایی اسلامی و حلال را ایجاد کرده و به این منظور نیز محتویات غیراخلاقی و خشونت آمیز در این شبکه اجتماعی تحمل نخواهند شد.

به گفته تنویر خان، بنیانگذار لبیک "این شبکه اجتماعی تنها یک سکوی اینترنتی برای مسلمانان نیست، بلکه ورود به آن برای همگان آزاد است. بنابراین لبیک بر اساس ارزش های حقیقی اسلامی چون صلح، احترام، مهربانی، حقیقت و صداقت راه‌اندازی شده است".

انتهای پیام/