شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن

اختصاصی/ چه کسانی واکسن مالاریا باید دریافت کنند؟ 

اختصاصی/ چه کسانی واکسن مالاریا باید دریافت کنند؟ 

سازمان بهداشت جهانی واکسن مالاریا را برای کودکان در معرض خطر بیماری توصیه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده از واکسن مالاریا را برای کودکان در مناطق جنوب صحرای آفریقا و سایر مناطق که خطر ابتلا به این بیماری در آنها زیاد است ، توصیه کرد و به خانواده های بیشماری درقاره آفریقاوفراتراز آن سراسر جهان امید و آرامش بخشید. 

بر اساس گزارش WHO ، مالاریا سالانه بیش از ۲۶۰،۰۰۰ کودک زیر ۵ سال را در آفریقا می کشد. این بیماری علت اصلی مرگ کودکان در صحرای آفریقا است. به گفته WHO ، واکسن مالاریا از بدن در برابر کشنده ترین انگل مالاریا در جهان که معمولاً در آفریقا یافت می شود محافظت می کند.

تدروس آدهانوم گبریسوس ، مدیر کل WHO ، در بیانیه ای گفت که این یک لحظه تاریخی است. واکسن مورد انتظار مالاریا برای کودکان پیشرفتی در زمینه علم ، سلامت کودک و کنترل مالاریا است. 

وی گفت: استفاده از این واکسن در کنار ابزارهای موجود برای جلوگیری از مالاریا می تواند سالانه جان ده ها هزار نوجوان را نجات دهد. مالاریا یک بیماری جدی و تهدید کننده زندگی است که از انگل نشات گرفته و سپس از طریق پشه ها گسترش می یابد. معمولاً در آب و هوای گرمسیری ، به ویژه در آفریقا ، خاورمیانه و جنوب و جنوب شرقی آسیا یافت می شود.

فرد معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ روز پس از نیش زدن پشه آلوده علائم را احساس می کند. علائم اغلب شامل سردرد ، خستگی و بدن درد است و می تواند به اسهال ، تشنج و مرگ منجر شود. بزرگسالان نیز می توانند به مالاریا مبتلا شوند ، اما این بیماری اغلب در کودکان بسیار شدیدتر و کشنده تر است.

مدیر منطقه ای WHOمی گوید:قرن هاست که مالاریا به تشدید بیماری هادر آفریقا دامن زده و باعث رنج شخصی عظیمی شده است.  ما مدتهاست که به یک واکسن موثر مالاریا امیدواریم و اکنون ، برای اولین بار ، چنین واکسنی را برای استفاده گسترده توصیه می کنیم.

به گفته WHO ، واکسن مالاریا در چهار دوز ، طبق برنامه ، برای کودکان ۵ ماه به بالا تجویز میکند. سازمان بهداشت جهانی پس از ۲ سال برنامه آزمایشی که واکسن را در کلینیک های بهداشت کودکان در سه کشور آفریقایی کنیا ، غنا و مالاوی آزمایش کرد توصیه می کند. از سال ۲۰۱۹، واکسن مالاریا به بیش از ۸۰۰،۰۰۰ کودک آفریقایی تزریق شده که نتایج مثبتی دارند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، محققان ۳۰ درصد کاهش مالاریای شدید را مشاهده کردند ، از جمله در مناطقی که دسترسی بهتری به اقدامات ایمنی مانند پشه بند دارند.

تا کنون ، بیش از ۲.۳میلیون دوز واکسن تحویل شدهکه استفاده از آن آسان و مقرون به صرفه است و دارای مشخصات ایمنی مطلوب است ، به گفته این سازمان واکسن در سراسر کنیا ، غنا و مالاوی تزریق شده است.

به گفته این سازمان ، اقدامات بعدی شامل همکاری با کشورها در زمینه راهبردهای توسعه واکسن مالاریا و همچنین ارزیابی گزینه های تأمین بودجه با جوامع بهداشت جهانی برای کمک به واکسن  تعداد بیشتری از کودکان در معرض خطر است.WHO گفت ، برنامه آزمایشی در غنا ، کنیا و مالاوی به منظور بررسی اثر دوز چهارم واکسن برای جلو گیری از مرگ کودکان ادامه می یابد.

۶ اکتبر ۲۰۲۱
Webmd

گلنوش محبعلی