شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه
درباره پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)

هشدار تند روسیه به ناتو / تلافی خواهیم کرد

کدخبر: 449291
اقتصاد نیوز : رئیس جمهور روسیه به مقامات غربی درباره هر گونه ماجراجویی جدید پیرامون عضویت اوکراین در سازمان ناتو هشدار داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، روسیه درباره پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد.

 سی ان ان بر این اساس، روسیه اعلام کرد اگر به اوکراین اجازه عضویت در ائتلاف ناتو داده شود، مسکو این اقدام را تلافی خواهد کرد چرا که عضویت اوکراین در ناتو به شدت خطرناک است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این باره گفت: کمک نظامی قدرت‌های غربی به اوکراین، هم اکنون به تهدیدی علیه مسکو تبدیل شده است و چند روز پیش روابط روسیه با ناتو را قطع کرد.

وی تصریح کرد در اجلاس گروه ۲۰ و اجلاس تغییرات اقلیمی در گلاسگو حضور نخواهد داشت.

سم کایلی، خبرنگار سی ان ان درباره مواضع روسیه و اقدامات پوتین گفت: یکی از موضوعات مهم، تفسیر مقاصد و اهداف پوتین است. وی فردی است که در دوران بسیاری از روسای جمهور آمریکا و نخست وزیران انگلیس در راس قدرت بوده است. وی تجارب زیادی داشته، اما فردی است که ارزیابی غرب از اقدامات او، کار دشواری است، بنابر این بسیار اهمیت دارد که مسائل را از دیدگاه پوتین و روسیه بررسی کنیم.

سم کایلی گفت: ولادیمیر پوتین از شرکت در کنفرانس تغییرات اقلیمی در گلاسگو خودداری کرد و متهم است که گلوگاه تامین گاز اروپا را تحت فشار قرار می‌دهد و اجلاس گروه ۲۰ را بی اهمیت می‌شمارد. او قیمت گاز اروپا را به شدت افزایش می‌دهد و آن را بیش از ۵۰۰ درصد افزایش داده است. پوتین می‌گوید افزایش قیمت گاز روسیه تقصیر این کشور نیست و این مشکل به راحتی حل خواهد شد منوط به اینکه اروپا اجازه دهد گاز از طریق خط جدید "نورد استریم دو" به آلمان منتقل شود.

ولادیمیر پوتین گفت: "البته اگر ما بتوانیم از طریق این مسیر عرضه را افزایش دهیم، تنش در بازار انرژی اروپا بسیار کاهش خواهد یافت". سم کایلی افزود: اروپایی‌ها در موافقت با خط لوله "نورد استریم دو" عملکرد کُندی داشتند، چون از وابستگی به گاز روسیه می‌هراسند.

روسیه نمایندگی دیپلماتیک خود در ناتو را در روز دوشنبه تعطیل کرد که این واکنش رسما در پاسخ به اقدام ناتو در اخراج کردن دیپلمات‌های روسی صورت گرفت. ناتو دیپلمات‌های روس را به جاسوسی متهم کرده بود. پوتین همچنین به تنش‌ها در دریای سیاه و حرکت ناتو به سمت ائتلاف‌های جدید در شرق اروپا واکنش نشان داد. از دیدگاه پوتین کشور‌های شرق اروپا حیات خلوت روسیه محسوب می‌شوند. ولادیمیر پوتین گفت:" ما به حومه واشنگتن یا نیویورک نیامدیم که رزمایش برگزار کنیم، اما آن‌ها در نزدیکی مرز‌های ما این کار را کردند. ما باید چه واکنشی نشان دهیم؟ "

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی معتقد است قدرت‌های بزرگ به مرز‌های خود حساس هستند و در صورتی که قدرت بزرگ دیگری بخواهد در کشور‌های همسایه آن‌ها حضور داشته باشد به آن واکنش تندی نشان می‌دهند.

مرشایمر در کتاب توهم بزرگ خود تاکید دارد جنگ گرجستان در سال ۲۰۰۸ و بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ ناشی از تفکر لیبرال هژمونی احمقانه آمریکا بود که تلاش داشت این دو کشور که هم مرز با روسیه هستند را به عضویت ناتو در بیاورد. اقدامی که واکنش شدید روسیه را به همراه داشت.

اکنون دوباره استراتژیست‌های ساده لوح لیبرال در کاخ سفید دوباره از عضویت اوکراین در ناتو سخن می‌گویند که این امر می‌تواند بار دیگر به تشدید تنش‌ها در شرق اروپا منجر شود.