به گزارش برنا، در این بیانیه آمده است شورای امنیت از انتشار خبرهای اولیه مبنی بر برگزاری مسالمت آمیز انتخابات عراق و ارتقای قابل توجه تکنیکی و  فرایندی نسبت به انتخابات گذشته استقبال کرد.
در این بیانیه آمده است که شورای امنیت سازمان ملل به شورای عالی و مستقل انتخابات عراق در برگزاری یک انتخابات بدون مشکل از نظر تکنیکی و دولت عراق برای آمادگی و جلوگیری از وقوع خشونت در طول انتخابات تبریک می گوید.
شورای امنیت در ادامه بیانیه خود از نقش سازمان های بین المللی و سازمان ملل در برگزاری انتخابات عراق تمجید کرد.
این شورا در پایان بیانیه خود ضمن محکوم کردن تهدیدها علیه شورای انتخابات عراق و سایر سازمان های بین المللی آورده است: ما از همه مردم عراق می خواهیم تا اعلام نتایج پایانی و نهایی صبور باشند. هرگونه اختلاف انتخاباتی باید به صورت مسالمت آمیز و از طریق کانال های قانونی حل شود. پس از اعلام نتایج، شورای امنیت انتظار دارد دولتی فراگیر که نماینده مردم عراق و خواسته آنها برای تشکیل یک دموکراسی قوی تر باشد، به صورت مسالمت آمیز تشکیل شود.
شورای امنیت همچنین بر تعهد خود در حمایت از استقلال، حاکمیت، اتحاد و حاکمیت ارضی عراق تاکید کرد و گفت شورای امنیت از تحقق خواسته های مشروع مردم در مقابله با فساد، تامین خدمات اساسی و ضروری، تنوع بخشیدن به اقتصاد، ایجاد فرصت های شغلی، بهبود حکمرانی و تقویت نهادهای دولتی برای برخورداری از نشاط و پاسخگویی حمایت می کند.
انتخابات زودهنگام پارلمانی  دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد و با اعلام نتایج اولیه از کمیسیون انتخابات عراق بیشتر گروه ها و جریان های سیاسی به روند اعلام نتایج و فرایند شمارش آرا اعتراض کردند.
کمیسیون انتخابات عراق در بیانیه ای که رسانه های عراقی منتشر کرده اند از قبول صحت ۷ شکایت از مجموع ۱۸۱ مورد قابل بازبینی و بازشماری آرای صندوق های انتخابات پارلمانی در این ۷ حوزه خبر داد.