شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#گفتگو#بایدن#فرانسه

در تماس تلفنی؛

ماکرون با بایدن درباره مسائل دوجانبه گفتگو کرد

ماکرون با بایدن درباره مسائل دوجانبه گفتگو کرد

رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا به صورت تلفنی در ارتباط با مسائل دوجانبه گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دفتر ریاست جمهوری فرانسه در کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود به صورت تلفنی گفتگو کرده است.

در این بیانیه گفته شده که ماکرون و بایدن در گفتگوی خود درباره مقابله با چالش‌های پیش رو، به خصوص ایجاد یک دفاع اروپایی قدرتمند که تکمیل کننده ناتو بوده و در امنیت جهانی نیز مشارکت داشته، تاکید کردند.

دو طرف همچنین بر تعمیق گفت‌وگو و همکاری میان دو کشور در نشستی که قرار است در رم و در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ برگزار شود نیز موافقت کردند و ماکرون همچنین ابراز خرسندی کرد که در آینده نزدیک میزبان «کاملا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع صلح پاریس در روز ۱۱ نوامبر و کنفرانس بین‌المللی درباره لیبی که روز ۱۲ نوامبر برگزار می‌شود، خواهد بود.

گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا در حالی صورت گرفته که پیشتر روابط دو کشور بر سر برخی موضوعات از جمله قرارداد امنیتی آکوس میان انگلیس، آمریکا و استرالیا سرد و تیره شده بود. کمتر از یک ماه پیش، استرالیا از قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری با فرانسه برای خرید ۱۲ زیردریایی دیزلی – الکتریکی که سال ۲۰۱۶ امضا کرده بود، خارج شد تا به جای آن زیردریایی هسته‌ای با همکاری آمریکا و انگلیس و طبق توافق امنیتی آکوس به دست آورد. لغو ناگهانی این قرارداد، یک بحران اعتماد میان پاریس از یک طرف و لندن، کانبرا و واشنگتن از طرف دیگر ایجاد کرد، اما دیپلمات‌های ارشد آمریکا از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سفری دو روزه به فرانسه و بروکسل داشت و برای ترمیم روابط تلاش کرد چرا که رهبران فرانسه تاکید داشتند این سه کشور برای عقد این پیمان جدید از پشت به آن خنجر زده اند.