به گزارش  برنا؛ نشست تخصصی مجازی «تکنیک‌های فیلم تجربی» از سری نشست های تخصصی «۳۸-۲۰» با حضور لورا یو مارکس در چهارمین روز از سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به صورت آنلاین برگزار شد. 

لورا یو مارکس در ابتدای این نشست عنوان کرد: خیلی خوشحالم که در این نشست و البته جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارم. می‌خواهم درباره دو گرایش و شاخه سینمای مستند تجربی صحبت کنم که هر دوی این گرایش‌ها برای من مهم هستند. مثلا تصویر تالیسمان(طلسم) برای دیدن جهان است و نقطه ای را که از طریق دنیا دیده می‌شود، در اختیار بدن قرار می‌دهد.

او گفت: برای تحقیق روی این موضوع به تاریخ اسلامی تالیسمان رجوع کردم. در واقع این تعریف به یک حکیم‌ در قرن ۱۳ برمی‌گردد. محتوای این تعریف این است که طلسم چیزی جز نیروی اجسام آسمانی روی پیکره ما نیست. در این بستر جادوگر از طلسمی استفاده می‌کند که از ستاره‌ها و اخترشناسی بیرون می‌آید.

یو مارکس بیان کرد: این طلسم در واقع در نیروی آسمانی مداخله می‌کند تا تاثیری بر کره زمین بگذارد. محتوای این جادو عبارت است از نظم بدنی، دانش طبیعت و تمایل به تمرکز. البته حس بسیار قوی زمانبندی هم موثر است تا طلسم کار خود را به درستی انجام دهد. هنوز هم می‌توان تصاویری برگرفته از طلسم ساخت. 

او ادامه داد: یکی از منابع من برای این نوع تصاویری طلسمی معنایی از یک تئوری پیچیده ای پرتویی فرانظری علت و معلول دارد که این نظریه مربوط به قرن نهم است. هر یک از ستاره‌هایی که در جهان وجود دارند همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌‌دهند و شوق و شور روح انسان را در برمی‌گیرند. شخصیت جادوگر کسی است که توان و نیرو را در اختیار خودش قرار دهد.

یو مارکس افزود: نوعی جادو در  جهان‌شناسی وجود دارد که اگر ساختار جهان را درک کنیم، بر اساس این درک می‌توانیم قدرت جادو کردن را متوجه شویم. خیلی از این طلسم‌ها در سرزمین‌های اسلامی و اروپا نمادهایی دارند که شبیه امواجی خاص هستند. 

او عنوان کرد: در واقع یکی از طلسم‌های دنیای اسلام و اروپای قرن چهاردهم اروپا به ستاره ونوس متصل و باعث می‌شود یک مرد عاشق زنی بشود. تعدادی از فیلم‌های معاصر وجود دارند که بر اساس طلسم یا همان تالیسمان‌ها ساخته شده اند.

اجرای این نشست را عطا مجابی برعهده داشت. 

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) در حال برگزاری است. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.