پکن حمله تروریستی به اتوبوس ارتش سوریه را قویاً محکوم کرد

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه، انفجار تروریستی اتوبوس ارتش سوریه را محکوم و درخصوص مداخله آمریکا در امور تایوان هشدار داد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه چین، ونبین گفت: «طرف چینی این حمله تروریستی در دمشق را قویاً محکوم می‌کنیم. برای قربانیان این حادثه متأثر هستیم و با خانواده‌های بازماندگان آن‌ها ابراز همدردی می‌کنیم».

این دیپلمات چینی افزود: «ما با تمام اشکال مختلف تروریسم مخالف هستیم و از اقدامات دولت سوریه در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنیم و به همکاری با جامعه جهانی در راستای بازگشت صلح، ثبات و امنیت پایدار در این کشور ادامه می‌دهیم».

پکن حمله تروریستی به اتوبوس ارتش سوریه را قویاً محکوم کرد

خبرگزاری رسمی سوریه، امروز (چهارشنبه، ۲۰ اکتبر) از وقوع انفجار تروریستی در مسیر یک اتوبوس در دمشق خبر داد. این خبرگزاری و تلویزیون دولتی سوریه اعلام کردند که در این انفجار که در نزدیکی پل «الرئیس» در دمشق روی داد، چهارده نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.

ونبین در واکنش به اظهارات چهارشنبه شب «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حمایت از تایوان هشدار داد: «در برابر ۱.۴ میلیارد نفر قرار نگیرید. از ایالات متحده می‌خواهیم به اصل چین واحد و مفاد سه اعلامیه مشترک چین-آمریکا احترام بگذارد».

او در ادامه از آمریکا درخواست کرد: «در خصوص تایوان، مراقب حرف‌ها و اقدامات خود باشد و از ارسال پیغام غلط به جدایی‌طلبان تایوان خودداری کند زیرا موجب آسیب جدی به روابط آمریکا-چین و صلح و ثبات در تنگه تایوان خواهد شد».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره ادعاهای اخیر آمریکا درباره آزمایش موشک فراصوت توسط پکن گفت: «ایالات متحده اولین کشوری جهان است که تحقیق و توسعه موشک‌های فراصوت را آغاز کرد. این کشور همچنان در حال توسعه بیشتر است و حتی فناوری موشک‌های فراصوت را به دیگر کشورها منتقل کرده و تریلیون‌ها دلار بر روی به‌روز رسانی نیروهای سه‌گانه هسته‌ای خود سرمایه‌گذاری کرده است».

ونبین در ادامه گفت: «مطلع شدیم که ایالات متحده درخصوص آزمایش عادی فضاپیما توسط چین ابراز نگرانی کرده و تئوری "تهدید چین" را تبلیغ می‌کند. آیا ایالات متحده می‌تواند برای جامعه جهای توضیح دهد که قصدش از توسعه تسلیحات فراصوت چیست؟ و به چه دلیل ایالات متحده بابت دیگران نگران است؟ آیا جامعه جهانی این حق را ندارد که درباره تحرکات ایالات متحده ابراز نگرانی کند؟»

این مقام چینی افزود: «از ایالات متحده می‌خواهیم به‌طور کامل به حق دیگر کشورها در توسعه ظرفیت دفاعی متداول‌شان احترام بگذارد و دنبال کردن افزایش توان نظامی با برجسته کردن به‌اصطلاح "تهدید نظامی" دیگر کشورها را متوقف کنند».

بعد از انتشار گزارشی درباره آزمایش یک فروند موشک مافوق صوت توسط چین و تکذیب آن توسط سخنگوی وزارت خارجه این کشور، «فایننشال تایمز» بار دیگر از انجام شدن آزمایش مشابه دیگری در تابستان توسط پکن خبر داد.

این نشریه بامداد پنجشنبه به نقل از چهار منبع آمریکایی آگاه به اطلاعات طبقه‌بندی شده گزارش داد:‌ «در ۲۷ جولای امسال، ارتش چین موشکی را شلیک کرد که برای اولین بار از سیستم "بمباران مداری جزئی" برای پرتاب یک موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دور زمین، استفاده می‌کرد».