شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#آبان
2 نگرانی اصلی سهامداران؛

پیش بینی بورس هفته اول آبان 1400/ ساحلِ ثبات یا آرامشِ پیش از توفان؟

کدخبر: 449157
اقتصادنیوز: روند شاخص بورس در ثبات نسبی قرار گرفته و ارزش معاملات به پائین‌ترین سطح در 4 ماه اخیر رسیده است. آیا بورس دچار رکود است؟

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع 38 هزار و 986 واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و 436 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز رشد 4 هزار و 487 واحدی را ثبت کرد. آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

احیای بازدهی هفتگی

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 13 هزار و 125 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 436 هزار واحد رسید ام شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 38 هزار و 986 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 2.8 درصد شود که نسبت به نزول 6 درصدی هفته قبل بهبود داشته و پس از یک هفته وقفه، بازدهی بازار احیا شد.

رشد شاخص هم‌ وزن

در پایان هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نسبت به هفته پیشین 4 هزار و 487 واحد بالاتر ایستاد و به رقم 397 هزار و 264 واحد رسید و بازدهی مثبت 1.1 درصدی را ثبت کرد.

بورس

پیش بینی بورس هفته

معاملات بورس در هفته گذشته با رشد پرشتاب شاخص کل شروع شد و در روز شنبه شاخص با رشد 40 هزار واحدی تا سطح یک میلیون و 437 هزار واحد بالا رفت. اما در روز یکشنبه نزول کرد و هزار و 395 واحد پائین آمد. در روز دو‌شنبه شاخص رشد اندک 853 واحدی داشت و روز سه‌شنبه توانست 12 هزار و 552 واحد بالا بیاید و به نیمه کانال 1.4 میلیونی برسد. اما چهارشنبه روز نزول بازار بود و شاخص 13 هزار و 125 واحد سقوط کرد و از نیمه کانال یک میلیون و 400 هزار واحد عقب نشست.

در مجموع بورس هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت. با این حال خروج پول حقیقی از بازار ادامه یافت و در روز چهارشنبه چهارمین روز خروج پول حقیقی ثبت شد. در مجموع هفته هزار و 233 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 246 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است.

تنها نکته امیدوار کننده برای سهام‌داران وجود مازاد تقاضا در بازار است. روز چهارشنبه برای پنجمین روز متوالی معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد. در پایان معاملات آخرین روز هفته ارزش صف‌های خرید 330 میلیارد تومان بود که 127 میلیارد تومان بیش از ارزش صف‌های فروش بود.  

بورس

اما چالش بزرگ بازار سهام افت ارزش معاملات است. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 5  هزار و 284 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5 هزار و 253 میلیاردی هفته پیشین، رشد اندک 0.6 درصدی داشته است. با این حال در سه روز پایانی هفته روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام نزولی بود و روز چهارشنبه کمترین رقم در 4 ماه اخیر ثبت شد. ارزش معاملات خرد در روز چهار‌شنبه 4 هزار و 278 میلیارد تومان بود که نسبت به روز پیشین افت 8 درصدی را نشان می‌دهد.

خروج نقدینگی حقیقی و کاهش ارزش معاملات خرد 2 روند نگران کننده بورس تهران هستند. بنابراین برخی تحلیل‌گران با تکیه بر روند بازار در هفته گذشته معتقدند در هفته آتی شاخص توان عبور از نیمه کانال 1.4 میلیونی را ندارد. روندهای درونی بازار نشان می‌دهد عاملی که بتواند شاخص‌ها را به میزان قابل توجهی بالا بکشد در بازار وجد ندارد. قیمت دلار نیز که از عوامل رشد قیمت‌ها در نیمه دوم تابستان بود در دو هفته اخیر در کانال 27 هزار تومان وضعیت با ثباتی داشته و نوسان کمی داشته است. به نظر می‌رسد بورس نیز همانند دلار روزهای آرام و باثباتی را در پیش داشته باشد.

باید در انتظار معاملات هفته پیش رو نشست و دید کِشتی بورس تهران به ساحل آرامش رسیده یا وضعیت فعلی صرفا آرامش پیش از توفان است و عاملی برونزا فرا خواهد رسید و روند بازار را تغییر خواهد داد. 

بورس